Annerledes-året 2020 har sørget for at mange nordmenn har brukt fritiden i eget land, og mange vil nå utforske Norge på to hjul.
I juni mer enn doblet salget av motorsykler seg, og selv om salget av tunge MC måtte notere seg for en nedgang i juli ligger de tunge tohjulingene fortsatt an til ny rekord.
-->
I juli ble det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 851 tunge motorsykler, en nedgang på -13,5 prosent i forhold til juli 2019. Men takket være den solide juni-måneden lyder det totale registreringer i 2020 på 5.466 nye MC, en oppgang på 9,2 prosent i forhold til samme periode i fjor.
– Motorsykkelens fortreffelighet som transportmiddel uten koronafare, den gode miljøprofilen, gunstige økonomi og muligheten til gode opplevelser i hele landet blir oppdaget av stadig flere, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening (MCF).
‒ Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018), var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge. Veksten nå i vår med korona/covid-19 kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene, legger han til.
Salget av lette motorsykler har derimot opplevd omtrent den samme nedgangen som nye personbiler, men nå har også dette segmentet fått fart på seg.
Det ble ifølge OVF registrert 321 lett MC i juli, noe som er en oppgang på 22,5 prosent i forhold til juli 2019. Totalt er registreringene av nye lett MC gått ned med -16,3 prosent så langt i år, med et totalt antall på 1.752 registreringer.
– Her har mange av motorsykkelimportørene hatt store utfordringer med å få inn nok motorsykler til Norge tidligere i år, som følge av covid-19-situasjonen, med stans i produksjon og distribusjon fra lager og fabrikker i utlandet, sier Sandbye.
Nye mopeder har derimot fått en oppgang, og med 352 registreringer i juli var det en oppgang på 16,2 prosent. Totalt er det registrert 1.971 mopeder så langt i år, ifølge OFV opp 1,9 prosent.
Det har vært skrevet mye om ulykker med motorsykler, og antall dødsulykker har også gått opp de siste årene. Ifølge Statens vegvesen har 15 MC-førere så langt i år mistet livet, mens det på samme tid i fjor var 11 omkomne. Målt mot 2018 er det nesten en dobling, og da omkom åtte personer på MC.
Vi må tilbake til 2015 for å finne flere dødsulykker, og da døde 16 MC-førere i løpet av årets sju første måneder.
– Noen vil spørre seg om økt salg gir flere ulykker. Til tross for at store overskrifter i noen medier skulle tyde på at så er tilfelle, er svaret heldigvis nei. Til tross for sterkt økt bestand av motorsykler i mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 prosent de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, understreker Sandbye.
Ingen har mistet livet på mopeder så langt i år, noe som også var tilfelle for samme periode i fjor. Faktisk har det kun vært fire dødsfall knyttet til mopedulykker i perioden januar-juli de sju siste årene, og til sammenligning omkom dessverre 31 syklister i trafikken i samme periode.
Les også: