Test av baby-raketten til Mercedes-AMG

421 hk og 0-100 på 3,9 sekunder høres helt ok ut på papiret, men oppleves som et presisjonsinstrument på svingete vei! En helt vill familiebil rett og slett!


Vi har kjørt en del A-Klasse fra Mercedes-Benz fra før: A 200, A 250 e, AMG A 35, bare for å ha nevnt noen av dem.

Det er kanskje ikke så rart at AMG A 35 er nærmest, men AMG A 45 S er likevel en litt annen verden, her snuser vi på definisjonen «rallybil» på hvite skilt.

Vi er faktisk litt usikre på om vi har kjørt noe råere og villere på svingete vei når det kommer til presisjon og kjøreglede enn med AMG A 45 S.

AMG A 45 S har 115 hk mer enn en AMG A 35, den har et mye bredere oppsett på understell og naturlig nok bredere innramming, noe man kanskje ikke ser så lett om man ser på bilder av dem hver for seg.

Fire voksne potter bak lager en særdeles vanedannende lyd, og ettersom bilder ikke så lett klarer å formidle lyd, og lydbildet i mitt vokabular også er noe begrenset så har vi da litt lyd på filmklippet nedenfor.

Vi er naturligvis litt skuffet over at teknikerne hos Mercedes-Benz hadde slått av Drift Mode, men ettersom bilen skal selges etter hvert har vi også en viss forståelse for tiltaket for å spare bilen en tanke.

Vi stoppet innom Agder Bil i Arendal som selger Mercedes-Benz, og mekanikerne tok turen ut for å ta en kikk på motoren i denne bilen. Det er ikke hverdagskost med AMG A 45 S.

For AMG-fansen skal en ekte AMG helst ha en signert motor, noe AMG A 35 ikke har, men i en AMG A 45 S derimot får du signert motor. En helt vill og gal 2-liter med 421 hk som har et svært deilig lydbilde, og et heftig skyv som gjør at du i Norge ikke kan holde gasspedalen inne i mange sekunder før du bryter fartsgrensene vi har. Som nevnt tidligere tar ferden fra 0-100 km/t 3,9 sekunder.

Det er nok mange som er svært glade i å kjøre bil på bane, og som virkelig klarer å nyte de presisjonsegenskapene en AMG A 45 S klarer å levere både på bane og på svingete vanskelige veier, og da kan en AMG A 45 S fort bli en drømmebil man kan klare å oppnå.

Med en startpris på 835.267 (per 26/7) – da vi testet bilen hadde ikke Mercedes-Benz Norge justert prisene etter valutasvingningene vi har opplevd etter covid-19, men prisen vi nevner her er nok det.

(Foto: SB Automotive)

En Mercedes-Benz vil man som regel ha en del ekstra utstyr til, noe som kan påvirke prisen relativt mye. Her ville jeg ikke droppet det avanserte understellet som testbilen var utstyrt med, for det gav sammen med dekk og felger et veigrep av en annen verden.

Michelin Pilot Sport 4 S på smidde alufelger er ikke gratis, men det er ekstrautstyr som betyr en del for handlingen for denne kjøremaskinen.

Er man forsiktig med ekstrautstyr kan man fint klare å komme seg under millionen i sluttsum, men er man som meg, svært glad i utstyr lander sluttsummen «min» like over millionen. Svært mye veldig deilig utstyr tilgjengelig!

Når det gjelder seter kan man få ganske mye forskjellig, og jeg ville nok foretrukket disse AMG Performance setene med både varme og kjøling. Klimatiserte forseter er et eget ekstrautstyr i tillegg til AMG Performance setepakken.

Her kan du forlenge sitteputen, justere sitteputens vinkel, og menyen for å justere korsryggstøtta finner man i bilens infotainmentskjerm.

Korsryggstøtta kan justeres så den treffer der den skal og få så mye støtte man ønsker der.

I menyen under finner man muligheten for å justere hvor fast man skal klemmes i setene.

I menyen over, setekinetikk, kan man få de elektriske setene til å bevege litt på seg dersom man har kjørt i flere timer og ønsker mer blodomløp.

Et deilig ratt med Alcantara i holdesonen, og smarte knapper som fungerer som touchpad på en bærbar datamaskin. Deilig panorama soltak.

Mye av dette utstyret følger med om man velger Premium Plus pakke.

På rattet er det et vrihjul på nedre høyre side som man kan bruke for å velge kjøremodus, og det er mange kjøremoduser å velge mellom.

Et eget program for snø, et for komfort, så har man sport og sport+ i tillegg til race. Så har man også individuell der man kan sette opp sine egne favorittinnstillinger, der man kan mikse innstillinger fra de andre ferdige programmene.

Knappene nede til venstre kan man velge funksjon på der selve symbolet er, og så gjør man et valg med selve knappen, for eksempel skifte mellom ulike fjæringskomfort-nivåer, eller slå av/på antispinnsystemet.

360 graders ryggekamera er ikke standard selv om ryggekamera er standard. Til høyre ser du alle de ulike visningsvalgene man får om man har et 360 graders ryggekamera. Med en bil til om lag en million er det ikke så dumt å ha ekstra bra ryggekamera, også foran bilen, så man slipper å kjøre for nær noen kantsteiner.

En funksjon man raskt slår av er funksjonen som skal hjelpe deg å holde deg i kjørefeltet ditt, for den hugger inn bremsene om den synes du nærmer deg midtstreken eller kantstreken.

Jeg er glad i å utnytte kjørefeltets bredde, men det betyr ikke at jeg krysser linjene, og da blir det i overkant slitsomt at bilen hugger inn bremsene når den synes jeg kommer for nær strekene. Overnervøst system!

Da jeg testet AMG A 45 S testet jeg også A 250 e, den ladbare hybriden som vi kjørte over 68 km elektrisk med!

At begge disse to bilene er en A-Klasse er helt vilt, for det er to helt ulike typer verdener innenfor bil.

A 250 e er en silkemyk sparebøsse på hjul, mens AMG A 45 S er en villstyring og galskap på veien, skjønt villstyring blir litt misvisende for en bil som har ekstrem styrepresisjon og respons.

På svingete vei trenger du nærmest bare å tenke på hvor du vil, også tar bilen deg dit i hastigheter som ville fått enhver annen bil til å krenge, samt skrike og hyle av ren skrekk. En AMG A 45 S undres mer over at du ikke har større utfordringer å servere den.

Vi testet den ikke på bane, men det er dit man må for å få utfordret en AMG A 45 S.

For den som kjøper en AMG A 45 S er det kjekt at det finnes en app som heter «Refuel by amcar» som kan fortelle deg hvor du finner 98 oktan bensin.

Forbruket er egentlig totalt irrelevant, men du kan dra på langtur og få et forbruk langt under 0,9 liter på mila dersom du vil det.

Vil du se mer bilder av bakseteplassen så kan du se mer på vår test av AMG A 35, men jeg som er både tykk og lang får fint plass i baksetet selv om hodeplassen bak ikke er mer enn den må være for min del, så dette kan fint defineres som en familiebil.

Jeg har en sterk mistanke om at 4Matic+ er usedvanlig moro på vinterføre, både fordi man kommer seg fram dit man vil, men også fordi jeg antar at det innehar gode og lekne kvaliteter.

Vi hadde ingen snø å teste dette på, og grusvei ville vi ikke utsette bilens lakk for, selv om antall steinsprutskader i frontruta kunne tyde på at testere før oss hadde gjort dette.

Av de bilene vi har testet i 2020 er det ingen tvil om at AMG A 45 S kommer svært høyt opp på listen over «mest moro».

Samtidig har bilen så heftig med krefter at man ikke rekker å trykke spesielt lenge på gasspedalen før man begynner å bryte norsk lov, så man må nesten oppsøke bane eller vanskelige svingete veier for å kunne utnytte all moroa bilen kan levere.

Fotograf Sander Blomgren bak SB Automotive har laget videoklippet over her.

Vi skjønner godt at mange drømmer om en AMG 45 S, og håper riktig mange får muligheten til å realisere sine bildrømmer!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester