Mazdas racerbil er drevet av matolje

Mazda 2 Bio Concept er intet mindre enn et rullende laboratorium.


24-timersløp varer, vel, 24 timer. Så det var ikke noe nytt da en matlukt blandet seg med bensinlukten under 24-timersløpet Fuji 24-hour, for frokost må man selvsagt ha. Men lite visste de i nærheten av garasje nummer 27 at matlukten var noe helt annet.

Mazda er som kjent i gang med sin elbilsatsting, og høsten 2020 var elbilen MX-30 på plass her i Norge. Men det japanske merket er ikke villig til å legge alle eggene inn i elbilkurven, for det er flere utfordringer om alle skal kjøre elbiler i framtiden.

-->
De selv nevner for eksempel elektrisiteten som brukes til å drive disse kjøretøyene, for det er ikke sikkert denne kommer fra miljøvennlige kilder. Og om materialene som brukes i produksjonen av batteriene er bærekraftige og miljøvennlige, for det er ikke sikkert de er det.

Og så er det de landene hvor ikke elektrisitet er like tilgjengelig som i mer moderne land. Hva med dem? spør Mazda.

Løsningen er å gardere seg nå som Europa skal bli karbonnøytrale innen 2050.

‒ Vi leverer en multiløsningstilnærming som tilbyr ulike drivlinjer avhengig av hvert lands eller regions retningslinjer, Akira Marumoto, president og administrerende direktør i Mazda Motor.

Så i tillegg til å videreutvikle MX-30 og utvikle nye elbiler, ser de også etter alternative energikilder til bensin og diesel.

Konseptet Mazda 2 Bio er en slik multiløsning. Tilbake i 2018 ble Mazda involvert i noe kalt «Your Green Fuel», hvor de samarbeider med et annet japansk selskap om å komme opp med neste generasjons biodrivstoff som skal komme i kommersielt salg i 2025.

Denne biodieselen er kalt «Susteo» og er laget utelukkende av japanske produkter og er offisielt anerkjent som diesel av japansk industristandard (JIS).

Susteo består av en kombinasjon av olje og fett funnet i Euglena-alger som vanligvis benyttes i matolje. Bio henviser til at dette er et dieseldrivstoff skapt ved hjelp av biomasse som planter og mikroalger. Ettersom de absorberer CO2 når de vokser, er den totale mengden CO2 i atmosfæren nøytral når du kjører med dette drivstoffet, ifølge Mazda.

Det finnes flere typer biodrivstoff, men de kommer ofte med en bakside. Det vanligste er at biodrivstoff er laget av mais eller andre råvarer, og kan gå på bekostning av matproduksjon og avskoging ‒ to ting som jo ikke er veldig bærekraftig.

En annen fordel med neste generasjons biodrivstoff er at det også kan benyttes av dagens biler, og at man ikke trenger å bygge opp en ny infrastruktur slik man jo må med elbilene.

Mazda2 Bio Concept som altså deltok i Fuji 24-timers er en rullende lab, og til neste år skal de benytte en ny racerbil basert på Mazda 3 med en enda kraftigere motor.

Og skal vi tro mekanikerne på teamet fungerer neste generasjon biodrivstoff ganske så bra.

‒ Det kan fungere godt med den eksisterende Skyactiv-D-motoren når det kommer til ting som å tilpasse drivstoffinnsprøytningssystemet, lyder det fra laget.

Og det er heller ikke lenge til Mazda har Skyactiv-D-biler med biodiesel på veiene, så racerbilen får selskap av vanlige gatebiler.

Vi får vi håpe at teamene rundt garasje 27 ikke ble altfor sultne da lukten av matolje bredte seg utover depotene, for ja, bilen gikk utelukkende på brukt matolje og fett fra mikroalger.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter