Snodig nok har ikke Mazda noen ladbare hybrider på plass her i Europa. Hvorfor snodig?
Jo, for de har både hybrid og en ren elbil, men altså ikke en som definerer gapet mellom de biltypene.
-->
Men det vil endre seg i ganske nær framtid. Det japanske merket har klar to ladehybrider, og tre om vi kaller den nye versjonen av MX-30 for en ladehybrid.
Det er altså dagens MX-30 som er den rene elbilen, men Mazda har i flere år snakket om en ganske så unik utgave av denne. En som fungerer som en ren elbil, men som også har en forbrenningsmotor.
Mazda er beskjedne og kaller den en ladehybrid, men her er det ikke stikkontakt som først og fremst gjelder. Den er nemlig utstyrt med en rotary-motor som skal fungere som en rekkeviddeforlenger, og denne er altså ikke koblet til hjulene. Den driften skal en elmotor sørge for.
Rotary-motoren skal fungere som en generator til det elektriske drivsystemet, så det blir spennende å hva spesifikasjonene til denne spesielle utgaven ender opp med.
Men Mazda har også to «vanlige» ladehybrider på gang, CX-60 og CX-80.
Lillesøster får premiere 8. mars, og er utstyrt med en 2.5-liters bensinmotor og en elmotor. Effekten bikker akkurat 300 hestekrefter, mens den elektriske rekkevidden foreløpig ikke er bekreftet.
Mazda sier at CX-60 blir den første av en rekke modeller med ladbar hybrid drivlinje (PHEV), som altså inkluderer MX-30 og CX-80 med tre seterader. Merket har også på gang modellene CX-50, CX-70 og CX-90, men disse er ikke planlagt for det europeiske markedet.
Mazda har også annonsert tre nye elbilmodeller fram mot 2024, og året etter skal det også komme modeller fra en helt ny elbilplattform.
Her er det foreløpige eneste offisielle bildet av CX-60 PHEV:
Les også: