Mazda er godt i gang med en fornyelsesprosess, som til nå
har ført til de nye modellene av Mazda 3 og CX-30. Disse to modellene fører altså Mazda inn i den nye tiden, og
der vil de også få selskap av merkets første serieproduserte elbil.
når store bilprodusenter tar turen til Norge vet vi at det handler om elbiler. Og riktig nok, Mazda hadde med seg en stor nyhet. De kaster seg nå på elbilbølgen, og utvikler for tiden sin
første elbil basert på den nye retningen som Mazda 3 og CX-30 nå har tatt. De som var invitert til Oslo ble ikke så mye klokere av hva dette faktisk er, for Mazda hadde like godt skjult det meste under skallet til en CX-30. Dette er altså ikke slik elbilen vil se ut, og Mazda har
holdt designet skjult enn så lenge. Heller ikke navnet er kjent, og den i Oslo ble rett og slett kalt e-TPV (electric Technology Prove-out Vehicles).
på 35,5 kWh, og at elmotoren var på 143 hestekrefter og med et dreiemoment på 265
Nm. Rekkevidden er ikke oppgitt, men et batteri på 35,5 kWh er for
eksempel litt mindre enn det som sitter i 2020-modellen av BMW i3. Den bilen
har en batteripakke på 42,2 kWh, og rekkevidden er drøyt 300 kilometer. Så avhengig av størrelsen, designet og ny teknologi skal det
nok litt til for at Mazdas første elbil runder 300 kilometer, men dette vet vi
altså ikke ennå. Men snart får vi vite mer, for Mazda vil for første gang
vise den fram under Tokyo Motor Show som starter i slutten av oktober. Den skal
etter planen komme på markedet i 2020, og Norge vil selvsagt bli et viktig land
for den kommende elbilmodellen. Mazda har i likhet med Toyota og Subaru kommet skjevt ut av
startblokkene når det gjelder elbiler, og de tre har funnet sammen for å få
fart på utviklingen. Mazda og Toyota har også stiftet et felles selskap sammen
med Denso, og her skal de utvikle ny teknologi og løsninger rundt elbiler. Mazda tenker også utenfor den tradisjonelle boksen, og
overrasket stort da de i fjor høst luftet planen for elbilen de nå skal vise
fram.
hybrid basert på en motortype som fikk sitt gjennombrudd under 1. verdenskrig! Jepp, vi snakker om wankelmotoren som alle andre for lengst
har gitt opp. Sist vi så en slik motor var i modellene Mazda RX-7 og Mazda RX-8,
men de siste årene har det virket som at wankel endelig var død og begravet. Men den gang ei. Mazda planlegger altså en slags omvendt hybrid, der den
lille og lette wankelmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger til elbilen. I
dag fungerer hybridene stort sett motsatt, hvor den elektriske kraften kun er
en substitutt for fossilt drivstoff. De sier ikke noe om hvor stor denne rekkeviddeforlengeren
er, men at «den vil brenne bensin og gi en alternativ kilde for strøm i
nødstilfeller». Wankel har ikke en sylinderblokk med stempler som går opp og ned i sylindrene via en roterende veivaksel, men har en trekantet rotor som spinner rundt i et hus med kun to bevegelige deler. Men slike motorer har også store ulemper, spesielt når det
kommer til forbruk og utslipp, og dermed forsvant disse i løpet av 1960-tallet. Nå kan den altså få et ganske så sensasjonelt comeback i en
elbil! Les også: