Mazda med to nye SUV-modeller

Mazda CX-60 og Mazda CX-80 kommer til Europa de neste to årene. Og en ny Mazda MX-30 med rotarymotor som en generator.


Mazda Europa tilbyr per i dag fire SUV-modeller, CX-3, CX-5 (nylig oppdatert), CX-30 og MX-30, og denne kvartetten skal bli til en sekstett i 2023.

For Mazda planlegger to nye søsken til CX-30, nemlig CX-60 med to seterader og storesøster CX-80 med tre seterader. I tillegg vil amerikanerne og andre markeder få CX-50, CX-70 og CX-90.

De europeiske modellene skal utstyres med en 4-sylindret bensinmotor kombinert med en elmotor, og her er det snakk om ladehybrider. I tillegg skal CX-60 og CX-80 også bli tilgjengelig med den 6-sylindrede Skyactiv-X-motoren som benytter et mildhybridsystem for å ta ned forbruket.

Mazda sier at de to nye modellene vil sørge for en enda bredere plattform her i Europa, og bidra til et enda større valg når det kommer til SUV-modellene.

‒ Vi ser fram mot å lansere våre nye plug-in hybrider på det norske markedet, sier PR & produktsjef i Mazda Motor Norge, Petter Chr. Grüner Brinch.

‒ Dette er produkter som er godt tilpasset norske kunders behov, og vi ser betydelig potensiale for disse modellene i vårt marked.

Men, kanskje dessverre for CX-60 og CX-80, handler det nå mye om elbiler her på det gamle kontinentet. Så vi får se om Mazda rekker å lansere disse før myndighetene i Europa vrir utslippsskruen enda hardere til, men om det skjer er det ikke helt krise for Mazda.  

For de har allerede lansert sin første elbil, MX-30.

Med sitt forførende design har Mazda også mange tilhengere her i Norge, og det ruller godt over 2.000 MX-30 rundt på norske skilt. Det er bra, men det kunne nok vært enda flere.

For MX-30 har en utfordring nå som det stadig kommer til nye elbilmodeller, nemlig rekkevidde.

Den er oppgitt til 200 kilometer, og dette er faktisk den korteste rekkevidden av alle nye elbiler som er til salgs i Norge. Honda e kommer nærmest med 210 kilometer, mens Mini Cooper SE har en WLTP-rekkevidde på 230 kilometer.

Men det gjør en ny versjon noe med.

For Mazda har også på gang en MX-30 utstyrt med den legendariske rotarymotoren, så ja, en elbil med en «vanlig» motor. Her er poenget at rotarymotoren skal fungere som en generator som sørger for strøm i elbilens batteri, så dermed vil rekkevidden sprette kraftig opp.

Denne utgaven skal være klar neste år en gang.

Mazda har også på gang en ny dedikert elbilplattform, og når denne er ferdig vil merket kunne tilby enda flere elbiler. De første fra denne er ventet i 2025, så det tar enda en liten stund før disse er klare.

Og at noen kommer i SUV-form er ganske så sikkert, for med CX-60 og CX-80 satser nå Mazda hardt på de litt mer høyreiste bilene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter