Formel E har fortsatt et stykke fram til formel 1 når det kommer til popularitet, men Maserati gjør iallfall hva de kan for å rette oppmerksomhet med serien.
De har nemlig gått inn i partnerskap med ROKiT Venturi Racing, og skal returnere til motorsporten gjennom formel E til neste år. Maserati blir dermed det første italienske merket i det elektriske svaret på formel 1.
-->
Annonseringen skjedde i forbindelse med Roma E-Prix som ble kjørt i helga, og med seg dit hadde også Maserati tatt med seg den første elbilen som markerer overgangen til helelektriske biler, den el-ville Maserati Gran Turismo Folgore.
Det siste ordet er italiensk og betyr lyn, og skal være navnet på elbil-serien som Maserati har på gang. Allerede i 2025 skal alle modellene være tilgjengelig som elbiler, og i 2030 skal Maserati kun lage elbiler.
Den første Folgore-bilen blir altså Gran Turismo, og denne henter blant annet teknologi og løsninger fra nettopp formel E-bilene.
Nå har ikke Maserati offentliggjort mye rundt den nye GT-modellen, men det er ventet at den får tre motorer og opp mot 1.200 hestekrefter. Den blir også den første bilen fra merket som adopterer 100 prosent elektriske løsninger, og Maserati lover både «suveren ytelse, komfort og eleganse».
I tillegg til Gran Turismo skal også superbilen MC20, en ny Quattroporte og SUV-modellen Levante inn i Folgore-varmen, så Maserati skal virkelig gardere seg når de tar det elektriske steget. Her skal alle med!
På toppen av dette skal den aller siste modellen som italienerne har avduket, SUV-modellen Grecale, også komme med et elektrisk drivverk. Grecale kommer først som GT, Modena og Trofeo, sistnevnte med hele 550 hk.
Etter den trioen samt lanseringsversjonen Prima Serie som kommer i begrenset antall venter det en Grecale Folgore ‒ den helelektriske søsteren.
Slik ser den ut:
Men før det kommer altså Gran Turismo Folgore, bilen som hadde snikpremiere før Roma E-Prix sist helg.
Og som vi kan se på bildet under, Stellantis-sjef Carlos Tavares gir iallfall tommelen opp for den kommende elbilen. Og den ser jo utvilsomt ganske så bra ut, gjør den ikke?