Som kjent har det gått inflasjon i priser som deles ut, og det kan vi også se av listen over vinnere til European Product Design Award (EPDA).
Vi orket ikke en gang å telle prisvinnere, men at det er godt over 100 produkter som fikk pris under årets utdeling er sikkert.
-->
De har også en egen transport-kategori, og her vanket det priser til åtte produkter ‒ alt fra en buss kalt Otokar Territo U laget i Tyrkia, en elektrisk MC kalt XP Zero produsert i USA, en yacht satt sammen i Singapore til en hundehenger(!) kalt Dog Trailer funnet opp av noen smartinger i Polen.
Men slike priser har heldigvis også en sammenlagtvinner, og dette er altså det produktet som imponerte juryen aller mest. Og selv om dette er en europeisk pris, er det altså produkter fra hele verden som kjemper om heder og ære
Og ganske så overraskende, iallfall for oss, gikk hovedprisen til Italia og det litt mer eksklusive Maserati-merket.
«Vinneren av Product Design of the Year-tittelen var Maserati med sin MC20-modell som kombinerte overdådighet, aerodynamikk og forbløffende kraft i et kjøretøy som førte merkevaren tilbake til Supercar-scenen. Designet og den patenterte motoren ble visjonært og skapt helt internt», melder EPDA-juryen.
Maserati viste fram sin nye superbil i fjor, og er den første 2-seters sportsbilen de har laget siden MC12 tilbake i, ja, 2012.
Bilen er selvsagt full av moderne løsninger og teknologi, og dette er også Maseratis første steg mot elbiler. Men det betyr kun i måten de har satt sammen bilen, og ikke drivverket.
Som juryen påpeker har Maserati laget et helt nytt drivverk for MC20, og her er hjertet en ny V6 med 630 hestekrefter og et dreiemoment på 730 Nm som kan skilte med løsninger inspirert fra formel 1-bilene.
Bilen er ekstremt lett, under halvannet tonn, og byr på en vekt/kraft-ratio på 2,33 kilo per hk ‒ best i klassen, ifølge merket selv.
Det gir også resultater når det kommer til ytelser.
Med en 8-trinns DCT-kasse som sender kreftene ned til hjulene og bakken fyker MC20 opp til 100 km/t på under 2,9 sekunder, mens toppfarten skal overgå 325 km/t.
0-200 km/t går unna på 8,8 sekunder, mens den bruker 33 meter på å stoppe fra 100 km/t.
EPDA ble altså så imponert av bilen at de like godt kåret den til årets produkt, og dette er første gang en bil har hanket inn denne tunge tittelen.
‒ Vårt oppdrag var å designe en bil som vil bli husket i framtiden som modellen som lanserte Maseratis nye æra, sier Klaus Busse, designsjef i Maserati.
‒ Og jeg tror vi har nådd målet vårt med MC20. Vi er beæret over å få denne ettertraktede utmerkelsen, som anerkjenner arbeidet til et helt team, som har engasjert seg helhjertet i dette unike prosjektet.
Vi feirer med 64 bilder av Maserati MC20 ‒ som altså er et veldig imponerende produkt.
Les også: