Maserati hyller racingen med gule og blå MC-versjoner

Skal hedre kjøregleden og suksessen i motorsporten.


For nærmere 96 år siden innkasserte italienske Maserati sin aller første seier i et racerløp. Og det skjedde under det aller mest legendariske italienske løpet tilbake i de riktige gamle dager ‒ Targa Florio.

Det aller første løpet på smale veier rundt fjellpass nær hovedbyen Palermo på Sicilia ble kjørt i 1906, og var på 446 kilometer. Siden ble ruten endret flere ganger.

-->
På 1920-tallet var dette kanskje til og med det aller viktigste løpet, ettersom verken 24-timersløpet Le Mans eller italienske Mille Miglia fortsatt ikke var etablert. Formel 1 var også mange tiår unna.

Maserati, stiftet i 1914, satte kurs til de italienske øya for å feire sin nye logo.

I dag kjenner de fleste til Trident, denne trefork-logoen som er synonymt med det sportslige merket. Den første bilen som hadde denne på panseret var Tipo 26, som altså fant veien til Targa Florio.

Med Alfieri Maserati, en av de mange brødrene som startet opp merket, bak rattet, vant Tipo 26 sin 1.500 cc-klasse, og det var altså starten på en suksessfull satsting på motorsport.

Maserati tok for øvrig sin aller første totalseier i Targa Florio i 1937, og da med modellen Maserati 6CM. De vant også løpet de tre neste årene.

Den samme racing-følelsen skal man nå få med den nye MC-versjonen, tilgjengelig både for Ghibli, Levante og Quattroporte.

MC står for Maserati Corse, og er hakket mer sportslig og tunet litt mer for banekjøring.

Spesialversjonen er tilgjengelig i to farger, den gule kalt Giallo Corse samt den blå Blue Vittoria. Disse skal vise bilenes sportslige karakter, og gul og blå er også fargene som symboliserer Modena ‒ bilbyen hvor Maserati hører hjemme.

For å komplettere den utvendig fargen kommer MC Edition-serien også med karakteristiske detaljer i Piano Black samt et spesialmerke på bakskjermen og B-stolpen.

Levante MC Edition har 22-tommers hjul, mens Ghibli og Quattroporte kommer med 21-tommers felger. Den blanke svarte finishen på felgene og blå bremsekalipere fullfører utseendet.

MC-utgavene kommer også med et elektronisk soltak, Bowers & Wilkins surroundlyd-system og en førerassistentpakke.

Ellers har Maserati brukt enda mer karbonfiber på innsiden, hvor setene har gule og blå sømmer.

Skal MC hylle motorsporten bør det også være noe spektakulært under panseret, og det er det også.

Alle utgavene har Maseratis sterkeste V8-motor, så det bør gå unna ganske så greit når disse luftes på baner rundt om i verden.

MC-utgavene er allerede klare, så nordmenn som har lyst til å hylle Maseratis motorsport-suksess har nå muligheten til det.

Slik ser bilene som skal gjøre nettopp det:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter