Autobahn kan være morsom, men kan også være en tøff påkjenning på biler som er vant til å ferdes på norske veier. (Foto: If)

Manglende service gir problemer på ferieturen

Mange banker gasspedalen i bånn på Autobahnen, og i verste fall ender det med motorhavari. Her er tipsene for å få bilen ferieklar.


Vi skriver juni og har dermed offisielt entret sommeren, og mange gjør seg klar seg til en bilferie som tar de langt utenfor Norges grenser. Om bilen ikke svikter.

For ifølge If havner norske bilister som har tatt seg ut av Norden og videre nedover det gamle kontinentet i trøbbel hver eneste dag i løpet av sommeren, og trenger hjelp for å komme seg videre.

-->
Forsikringsselskapet står ifølge tall fra Finans Norge for rundt hver 5. forsikrede bil i Norge, og får inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden. Ganger vi dette med fem blir tallet altså 2.500 saker, så svært mange får deler av sommerferien spolert.

If sier at belastingen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, og at bilene blir presset på en helt annen måte enn på norske veier.

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Statistikken til If viser at kundene får mest problemer i Sverige, Danmark og Tyskland, men de har også mange saker fra Frankrike og Italia.

Typiske bilskadesaker i utlandet er ifølge If clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.

Totalt mottar de altså rundt 500 saker fra «utlandet».

– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», sier Clementz.

Kommunikasjonssjefen er selv spent på om svak norsk krone vil føre til at mange dropper bilferie til Europa i sommer og legger den til Norge i stedet.

– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur, sier Clementz.

Men noen drar uansett ut på et europeisk eventyr, og det betyr også fartsglade motorveier og selveste Autobahn ‒ denne berømte motorveien som også byr på åpne fartsgrenser. Clementz påpeker at trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier han.

Både bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene til norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper. Hos If er egenandelen 500 kroner, og påvirker ikke bonusen.

Tips før turen

  • Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.
  • Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
  • Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
  • I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.

Kilde: Forsikringsselskapet If.

Autobahn kan være morsom, men kan også være en tøff påkjenning på biler som er vant til å ferdes på norske veier. (Foto: If)

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker