Målt mot fjoråret fortsetter trenden med at stadig flere mister livet i den norske trafikken, og seks menn mistet livet i mars. Totalt har de tre første månedene kostet 17 menneskeliv, mot 11 i samme periode i fjor.
‒ Fjorårets første kvartal hadde spesielt lave ulykkestall, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
-->
‒ I år ser vi en økning tilbake til nivået vi hadde før pandemien.
Men det som bekymrer aller mest, er at Statens vegvesens foreløpige gjennomgang av dødsulykken viser at rundt halvparten av de trafikkdrepte var unge mennesker.
‒ Derfor er vi opptatt av å gi dem god føreropplæring, slik at de er rustet til å ta gode og sikre valg i trafikken. I tillegg formidler vi viktig kunnskap gjennom målrettede kampanjer om fart og oppmerksomhet, sier Dahl Hovland.
I mars var det seks menn som mistet livet i trafikken, og fire av de omkomne døde i ulykker i Rogaland.
‒ Dessverre har vi hatt for mange unge voksne som har mistet livet i trafikken hittil i år, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
‒ Igjen har vi sett hvordan alvorlige trafikkulykker kan få enorme påvirkninger på hele lokalsamfunn. Det er ekstra sårt og meningsløst når det er yngre som omkommer.
Så langt i 2023 har Rogaland opplevd fem dødsulykker med seks omkomne, i Troms og Finnmark har tre omkommet, og det har vært to omkomne i hvert av fylkene Møre og Romsdal og Viken. Innlandet, Nordland, Vestland og Trøndelag har hatt en dødsulykke hver, melder Vegvesenet.
Ingen har omkommet på veiene i Oslo, Agder og Vestfold og Telemark så langt i 2023.
‒ Rogaland har blitt hardt rammet av alvorlige ulykker i år, og spesielt nå i mars. Årsakene til det kan man kun spekulere i, og det blir lite hensiktsmessig før politi og Statens vegvesen får gjort sine undersøkelser, sier Solstad Steen.
I mars omkom to fotgjengere, og totalt har dermed fire fotgjengere mistet livet så langt i år. Det er ifølge Trygg Trafikk det høyeste antallet drepte fotgjengere siden 2017.
‒ Fotgjengere har ingen beskyttelse og er ekstra sårbare trafikanter. Alle fotgjengere som har omkommet har blitt påkjørt, sier Solstad Steen.
‒ Sjåfører må ta et større ansvar med å legge inn nok sikkerhetsmarginer til å kunne stoppe for fotgjengere. Det betyr å holde lav nok fart og ikke minst være oppmerksom på kjøringen og det som skjer i trafikkbildet.
Det er et stort flertall av menn som har mistet livet på norske veier så langt i år, hvorav 15 av de 17 omkomne er menn.
Rundt halvparten av dødsulykkene har involvert unge menn, opplyser Vegvesenet. Blant annet mistet to unge menn livet da de kjørte vannet i Rogaland i mars, og få dager senere døde også en ung mann da han kjørte av veien i samme fylke.
Antall døde i trafikken etter årets tre første måneder de siste sju årene:
2023: 17
2022: 11
2021: 14
2020: 24
2019: 16
2018: 16
2017: 18
Vi er nå inne i påsken, og både Vegvesenet og Trygg Trafikk ber trafikantene om å være oppmerksomme og vise hensyn.
‒ Vi vil benytte denne anledningen til ytterligere å forsterke rådet om å være oppmerksomme i trafikken og avpasse fart og ferdsel etter forholdene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
‒ Vi må på det sterkeste oppfordre alle til å holde en forsvarlig hastighet på veiene, ha fullt fokus på trafikken og ikke minst bruk bilbelte. Dette kan være forskjellen på liv og død. Sett mobilen i bilmodus, og ikke la deg stresse i trafikken. Ta det med ro, sier pressesjef Solstad Steen hos Trygg Trafikk.
Les også: