Det er 1.700 sjåfører av lastebiler og busser ute på norske veier uten å ha gjennomført et glattkjøringskurs. (Foto: NAF)
Mange lastebil- og bussjåfører er ikke kurset for snødekte veier
Det er ifølge NAF mer enn 1.700 norske lastebil- og bussjåfører som kjører på vinterføre uten å ha gjennomført obligatorisk kurs for kjøring på glatte underlag.
‒ Det må bli slutt på å gi tungbilsjåfører førerkort før de er trygge vintersjåfører, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Det høres vitterlig litt unaturlig ut. For mens de som tar billappen må gjennomføre et obligatorisk kurs for å kjøre på glatta gjennom et sikkerhetskurs før de kan finne veien ut i trafikken, kan de som skal håndtere de største og tyngste kjøretøyene i trafikken vente med dette et helt år.
-->
Og som de fleste har erfart akkurat den siste tiden, en viktig del av kjøringen her i nord er å beherske snø- og isforhold ute i trafikken.
Det betyr at det finnes både lastebilsjåfører og bussjåfører fulle av folk ute på norske snøkledde veier som aldri har fått opplæring rundt hvordan disse store kjøretøyene skal håndteres på slike underlag.
‒ Hver vinter opplever vi lastebilsjåfører og bussjåfører som ikke behersker kjøring på snø og is. Marginene kan være små på norske vinterveier. Derfor må vi være trygge på at sjåførene har den kursingen som trengs for å manøvrere flere tonn tunge kjøretøy på glatt føre, sier Handagard.
NAF vil altså ha slutt på som åpner for at man kan ta førerkort for tunge biler uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane. I dag åpner regelverket for at kurset kan tas opp til ett år etter at man har fått førerkortet.
‒ Kurset burde være obligatorisk før man får kjøre opp til tungbilprøven, sier Handagard.
Dagens ordning betyr at det er svært mange som sitter bak det store rattet uten å ha blitt kurset i glattkjøring, og hvor mange vet NAF eksakt. De har nemlig hentet tall fra Statens vegvesen, og disse viser at det i mars 2023 er 1.700 sjåfører av tunge kjøretøy som ikke har gått gjennom denne treningen.
I snitt kjører de åtte måneder i trafikken før de tar sikkerhetskurset, som altså inkluderer glattkjøring.
‒ At det finnes over 1.700 sjåfører som kjører rundt på norske, glatte vinterveier uten dette kurset er rett og slett ikke akseptabelt, sier hun.
NAF sier at det er en lovendring fra slutten av 90-tallet som åpner for dette smutthullet, som altså gir sjåfører av buss og lastebil opp til ett år før de trenger å ta det obligatoriske kurset.
«Sikkerhetskurs på bane» er et sjåførkurs som erstatter det tidligere glattkjøringskurset. 6 av 9 timer er praktiske øvelser, og formålet med kurset er å bidra til at de som tar kurset kan fatte riktige beslutninger om kjøring under vanskelige føreforhold.
Les også: