1. november er en viktig dato for bilistene. Dette er nemlig fristen for å bytte til vinterdekk i Sør-Norge, mens vintersesongen for de nordpå startet allerede 15. oktober.
Men foruten mørket som sniker seg fram stadig tidligere på dagen er det lite vinterfølelse å spore i vårt langstrakte land, og tirsdag formiddag var det faktisk varmere på Vestlandet enn i Nice på den franske rivieraen. Meteorologene hos Yr kunne melde om 16,2 grader, varmegrader, i Etne mellom Bergen og Stavanger.
-->
Da behøver man selvsagt ikke vinterdekk, for det er også en regel som sier at man skal være skodd etter forholdene.
Men:
‒ Mange drøyer dessverre for lenge med hjulskift for vinterføre, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
‒ Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen.
Han snakker av erfaring. For If har nemlig sjekket skadetallene for forrige vinter, 2021/2022, og sammenlignet disse med tallene fra sesongen før. Og de ser en urovekkende utvikling.
Forrige vinter hadde nemlig 13,6 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen. Det er en oppgang på solide 7,3 prosentpoeng fra vinteren før, og tallene baserer seg på skadetaksering av over 24.000 If-forsikrede biler vinteren 2021/2022 i Norge. Av disse var 3.278 skodd med sommerdekk.
Så det er ting som tyder på bilistene har blitt sløvere med å bytte over til vinterdekk, og utsetter man dette for lenge kan det fort ende opp med en dyr smell.
‒ Brorparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene, sier Clementz.
Noen tar også sjansen på å kjøre med sommerdekk gjennom hele vintersesongen.
‒ Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.
Det er også store fylkesvise forskjeller, viser If-tallene.
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier Clementz.
Av de som fikk skader på biler skodd med sommerdekk sist vinter troner Agder aller øverst med 16,7 prosent. Men Rogaland følger rett i bakfangeren med 16,6 prosent, mens Møre og Romsdal tar den siste plassen på pallen alle vil unngå med 15,6 prosent, viser skadestatistikken til If.
Når det gjelder bruk av piggdekk troner ikke overraskende våre to nordligste fylker på topp, Troms & Finnmark med 84,3 prosent og Nordland med 78,1 prosent.
Det er heller ikke noen overraskelser på toppen av listen av biler skodd med piggfrie vinterdekk, for dette er Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 82 prosent og 78,9 prosent sist vinter.
Slik fordeler If-statistikken seg fylkesvis:
Til slutt kan forsikringsselskapet by på noe dekktips for vinteren, og her er de:
Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 40-50 kilometer.