Vegvesenet er selvsagt på jobb også i sommer. (Hedda Vikan Seljeseth, Statens vegvesen)

Mange biler blir tatt med overvekt

Med inntoget av til dels tunge elbiler kan det fort bli en utfordring med overlast denne sommeren, og Statens vegvesen ser at dette er et problem for mange.


Stikkordet for alle som skal på sommerferie med bilen er nyttelast, og dette er den totale vekten bilen er godkjent for. Her tar man rett og slett bilens egenvekt som også inkluderer en sjåfør på 75 kilo og trekker fra bilens totalvekt så får man nyttelasten.

Husk at nyttelast inkluderer absolutt alt som er løst og påmontert bilen, så for eksempel spiser vekten til en takboks deler av nyttelasten, likeså passasjerene i bilen.

-->
Og det er en utfordring med overvekt, kan Statens vegvesen fortelle. Og ja, manglede lastsikring.

‒ Biler og tilhengere som er lastet tyngre enn det de er beregnet for, får dårligere kjøreegenskaper. Det kan føre til farlige situasjoner i trafikken, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

Han ber alle som skal ut på bilferie i sommer om å sjekke vognkortet før de pakker bilen. 

‒ Alle kjøretøy har en maksimal tillatt totalvekt, påpeker Wigdel.

‒ Den finner du i vognkortet. Elbiler er tunge i utgangspunktet og kan ikke ha med så mye last som mange kanskje tror. Blir du stoppet av oss med overlast, må du sette igjen noe av det du har med før du kan kjøre videre.

Vegvesen gjør også det de kan for at sommerfolket skal holde seg lovlig, og byr blant annet på appen Vegvesenets Bil og henger hvor man enkelt kan sjekke hvor tung tilhenger bilen er registrert for.

‒ Alle bilførere må også huske å sikre lasten godt. Last som faller av under kjøring kan være livsfarlig. Det samme gjelder løse gjenstander inni bilen. Vi avdekker en god del slurv med dette under våre kontroller, sier Wigdel.

Og ikke tro at du må ha voldsom uflaks for å bli kontrollert. Vegvesenet har bare i år sjekket over 23.000 person- og lette varebiler, og altfor mange får med seg en hilsen videre. Om de faktisk får kjøre videre. 

Av de 23.845 lette kjøretøy som ble kontrollert i første halvår fikk hele 12.323 en skriftlig mangel, 4.115 fikk ikke kjøre videre før feil var rettet opp og 416 hadde så grove feil og mangler at de ble anmeldt.

– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Målet vårt er å luke ut de bilene som ikke bør være på veien. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli heftet av oss, sier Wigdel.

Andre ting som bilistene slurver med i tillegg til overlast og lastsikring er feil med lys og slitte dekk ‒ to andre gjengangere.

Når vi tenker på kontroll så ser vi for oss en i en gul signalvest som vinker oss inn, slik som bildet over. Men du kan bli sjekket uten å være klar over det. 

Det har nemlig kommet noe som heter skiltskannerne som står langs veien, og disse leser av registreringsnumrene på alle kjøretøy som passerer. Her vil det enkelt og greit lyse rødt hos kontrollørene om ikke alt er ok, og kjøretøyet blir vinket inn for kontroll.

– Skiltskannerne gir varsel til våre kontrollører om bilen ikke er EU-godkjent, ikke er registrert eller forsikret, har utestående mangellapper eller er meldt stjålet, sier Wigdel.

Et annet ferskt problem er avregistrerte kjøretøy. For du trenger ikke lenger å levere inn skiltet om kjøretøyet blir avregistrert, men her dukker et nytt problem opp. Folk glemmer rett og slett at kjøretøyet faktisk er avregistrert.

Og kjører du med et avregistrert kjøretøy har du ikke gyldig forsikring, for det hjelper ikke at du faktisk har en avtale med et forsikringsselskap. Et avregistrert kjøretøy har ikke lov å kjøre i trafikken, så enkelt er det. 

Før man påregistrerer et kjøretøy, noe man kan gjøre ved å logge seg inn på Vegvesenets nettside, må man huske å fikse forsikring, og kjøretøyet må også ha godkjent EU-kontroll og uten andre mangler, opplyser Statens vegvesen.

Les også:

Debatt