Det fylles stadig på med brukte elbiler, og over hos Finn er det i skrivende rett over 15.000 slike til salgs. Det er noen tusen flere enn bensinbilene, og noen tusen færre enn dieselbilene.
Den aller eldste, en Citroën Saxo fra 2002, bør vel strengt tatt de fleste holde seg unna, mens en Think City jo uansett ikke har noen rekkevidde. Vi kan jo nevne at den som ligger på Finn har 41 hestekrefter...
De eldste litt mer vanlige elbilene er ikke overraskende storselgeren Nissan Leaf, og her snakker vi om rekkevidder litt under og litt over 100 kilometer. Det spørs om markedet for slike elbiler er særlig stort.
Nå vet nok folk flest at en Leaf fra 2011 ikke byr på rare rekkevidden, og det viser også at mange er litt bekymret for rekkevidden til elektriske bruktbiler generelt.
For i en måling utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) svarer 45 prosent at de ville unngå et bilkjøp med risiko for å måtte bytte batteri om kanskje bare et år eller to.
Videre svarer 25 prosent at de til en viss grad ville vært betenkt, og i det minste forlangt en dokumentert test av batterihelsen. Det betyr at 7 av 10 bileiere ville vært betenkt over å kjøpe brukt elbil om garantitiden for batteripakken nærmer seg slutten.
Undersøkelsen viser også at 12 prosent svarer at batteristatus hadde vært en del av totalvurderingen, men ikke avgjørende i seg selv. Kun 4 prosent svarer at dette er noe de ikke ville lagt vekt på.
De øvrige krysser av for vet ikke.
– «Batteri-skrekk» er lett å forstå, siden dette hittil har vært den store kostnadsdriveren for eldre elbiler. Heldigvis er vi på rask vei over mot en situasjon der ny teknologi gjør temaet mindre viktig, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Garantien på elbil-batterier er gjerne åtte år eller 160.000 kjørte kilometer, opplyser leverandørforeningen. Videre sier de at den som regel også dekker en minimumskapasitet, for eksempel tilsvarende 70 til 80 prosent av opprinnelig nivå. Betingelsene kan variere noe mellom ulike merker og modeller.
Men er det grunn til å være bekymret?
– Kvaliteten på nyere batterier har i stor grad løpt fra disse garantibestemmelsene. Ferske målinger viser at gjennomsnittlig kapasitetstap nå er lavere enn to prosent per år. Det betyr at holdbarheten i praksis vil overstige selve bilens forventede levetid.
Prisen på de typisk mest brukte litium-ion-batteriene har allerede falt mye, og ventes i 2026 å fortsette ned mot det halve sammenlignet med bare tre år tilbake, påpeker Hansen. Frem mot 2030 mener han full utskifting trolig blir enda en del billigere.
– Overhaling og oppgradering blir nok allikevel i de fleste tilfeller mer aktuelt. Innfasing av ny teknologi på dette området vil bety fortsatt reduserte kostnader for bileierne, sier han.
Undersøkelsen fra ABL viser at eldre bileiere er mer bestemt på å unngå kjøp av elbil med kort gjenværende garantitid på batteriet enn yngre.
– Det henger nok sammen med at eldre bileiere har hørt om eller erfart at prisen for batteribytte kan ha oversteget elbilens restverdi, mens yngre stoler mer på fallende kostnader gjennom teknologiutvikling, sier Arild Hansen i Autobransjens leverandørforening.
Les også: