Salget av Toyotas første masseproduserte elbil starten sommeren 2022, og nå, 3,5 år senere, har det ankommet en oppgradert bZ4X.
Her har Toyota gått løs på en masse viktige ting, som den elektriske drivlinjen, med mer kraft, høyere effektivitet, lengre rekkevidde og raskere ladetid.
For nordmenn er hurtigladingen på vinterstid viktig, og denne har fått et løft og åpner for 10 til 80 prosent på bare 28 minutter via 150 kW-lading. Denne ladetiden skal være konsekvent selv i temperaturer fra minus 10 til pluss 25 grader, og Toyota Norge legger til at det gir ekstra trygghet i norske vinterforhold.
Lade-oppgraderingene inkluderer nemlig en ny forvarmingsfunksjon sikrer at batteriet oppnår optimal temperatur før hurtigladingen starter, uavhengig av været.
Designmessig er fronten redesignet med slankere frontlys koblet sammen med en lyslist, og grepet skal framheve Toyotas karakteristiske hammerhead-form. Nye bZ4X har også hjulbuer i en sort pianolakk finish, og på innsiden er det blant annet en ny og større multimediaskjerm og redesignet instrumentpanel. Det er også et nytt klimaanlegg som bruker 30 prosent mindre energi og som bidrar til økt rekkevidde.
De første oppgraderte bZ4X har altså ankommet, og utleveringene starter i neste måned.
– Vi er svært glade for å ønske den oppgraderte bZ4X velkommen til Norge, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
– Nå har den fått bedre rekkevidde og kortere ladetid på vinteren. bZ4X er en bil som er skreddersydd for norske forhold, med avansert AWD-teknologi som gir trygghet på vinterveier og fremkommelighet til hytta – uansett vær og føre.

Les også:
- BMW i4 M60 xDrive – fremdeles noe av det beste du kan kjøpe
- Prøvetur med MG IM6 – 751 hk og firehjulsstyring
- Ruller ut «drosje-ladere» – og Europas mest driftssikre ladeoperatør