Det begynte med en hurtiglading med en maks ladeeffekt på 50 kW for de første moderne elbilene som kom. Det betyr at om forholdene tillater det kan en elbil motta 50 kW under lading, men dette er en teoretisk fart og kan være langt over snittet som en vanlig hurtigladeøkt kan by på.
Deretter gikk normalen opp til 100 kW, og nå er 150 kW maks effekt ganske vanlig. Det er også elbiler som byr på en enda høyere effekt, og Lotus Eletre kan til og med skryte av 350 kW.
Men disse maks-tallene er misvisende, mener NAF.
– Mange biler har stort avvik mellom maks oppgitt ladeeffekt og den gjennomsnittlige effekten bilen får når du hurtiglader, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Problemet er at det varierer mye hvor lenge bilene holder maks effekt under hurtigladingen.
– Et bedre mål på hvor fort bilen lader er tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent. Det er dette tallet vi ber bransjen oppgi når de omtaler lading, sier Sødal.
Under den store elbiltesten døpt El Prix ser de ikke bare på hvor langt elbilene ruller under praktisk bruk, men sjekker også ladefarten. Og både rekkevidde og ladefart får seg en knekk under kalde vinterforhold.
Årets vinterutgave av El Prix viste at det er stor forskjell på hvor høyt snittet er i forhold til oppgitt maks effekt, og mens noen biler snittet ganske nært var andre langt unna.
NAF sier at ladetestene viser at noen elbiler starter ladeøkten med høy effekt og demper farten etter hvert som batteriet fylles, mens andre oppnår makseffekten først et godt stykke inn i ladeøkten. Til slutt er det noen biler som holder en middels høy effekt gjennom hele ladeøkten.
På vinterstid er det få biler som kommer helt opp på den maksimale ladeeffekten, opplyser NAF.
‒ Siden den maksimale effekten sier lite om hvor lang tid det tar å lade opp bilen på hurtigladeren, bør bilkjøperne være bevisste på forskjellene, sier Sødal.
‒ En del av importørene oppgir ladetid fra 10 til 80 prosent, men langt fra alle. Det er synd at dette spriker fordi det gjør det vanskelig for bilkjøperne å sammenligne bilene de vurderer kjøpe.
En hurtigladeøkt er altså en maraton og ikke en sprint, og det beste er en høy snittfart og ikke en høyest mulig toppfart. Den gode nyheten er at under vinterens El Prix oppnådde flere testbiler en imponerende høy gjennomsnittlig ladeeffekt.
Men like viktig er avviket mellom oppgitt maksimal effekt og den gjennomsnittlige effekten. Her var det flere biler med relativt høy maks effekt som leverte godt, opplyser NAF.
Nio er kongen på dette feltet. Nio EL6 hadde kun 4 prosent lavere gjennomsnittseffekt enn det bilen maks kan lade med. Nio ET5, Kia EV9 og pickup-kongen Ford F-150 Lightning hadde også lave avvik, og disse bilene har alle en maksimal oppgitt effekt på over 150 kW, melder NAF.
‒ Disse bilene leverer nær den oppgitte makseffekten gjennom ladeøkta. Det er sterkt, sier Sødal.
Det var også flere biler med i utgangspunktet lavere makseffekt som presterte godt, og her trekker NAF fram biler som Jeep Avenger, Opel Astra og Peugeot e-308 som leverte nært opptil den oppgitte ladetiden fra 10 til 80 prosent.
‒ Mange forbrukere vil være mer fornøyd med en bil som lader som oppgitt, enn å ha høy ladefart på papiret, konkluderer Nils Sødal.
Her kan du sjekke hvordan elbilene klarte seg i ladetesten.
Les også: