For bilindustrien er ikke inntoget av elbiler perfekt timet.
For dette skjer på samme tid som store deler av verden sliter med tøffe pandemi-restriksjoner, samt at bransjen selv sliter med en mangel på halvledere som gjør at de ikke får satt sammen mange nok mikrobrikker som moderne biler er helt avhengig av.
-->
Dette har blant annet gått utover Mercedes-Benz, som har en voldsom elbil-satsting.
Det tyske bilmerket leverte ut 2.093.476 biler i 2021, noe som er en nedgang på -5 prosent. Enda verre var nedgangen i desember, for da leverte de ut -24,7 prosent færre biler enn desember 2020.
Men det betyr ikke at det er krise hos tyskerne. For det er flere lyspunkt.
Leveringene av ladehybrider og elbiler gikk opp 69,3 prosent med totalt 227.458 eksemplarer, hvorav 48.936 var rene elbiler. Det er en oppgang på suverene 154,8 prosent.
Og så har vi luksusbilene.
‒ I et utfordrende år nådde biler fra Maybach, AMG og G-klasse nye rekorder, sier Britta Seeger i Daimler-styret.
‒ Ordreinngangen for EQS, den elbilen med lengst rekkevidde på markedet i dag, er veldig oppmuntrende og produksjonen av den første helelektriske AMG-en startet i desember og startet et nytt kapittel for vårt elektriske flaggskip. Denne sterke globale etterspørselen etter alle våre merker gir Mercedes-Benz medvinden til å akselerere inn i en ny elektrisk æra.
Det er først og fremst Kina som drar salget av de aller dyreste bilene til stjernemerket.
Salget av S-klasse gikk opp 40 prosent med 87.064 biler, hvor Kina sto for 35,5 prosent av bilene. G-klasse satte ny rekord med 41.174 biler, mens leveransene av Mercedes-AMG-modeller endte på 145.979 eksemplarer ‒ opp 16,7 prosent.
Videre økte leveransene av de luksuriøse Maybach-utgavene med 50,7 prosent, og de endte på 15.730 biler. Faktisk er salget så brennhett i Kina at de der i snitt leverer ut flere enn 900 Maybach-biler i måneden.
Også salget av nyttekjøretøyer gikk opp i 2021, og det ble levert ut 334.210 slike kjøretøy, så totalt endte Mercedes-salget på litt over 2,4 millioner kjøretøy i 2021.
I Europa gikk salget av Mercedes’ personbiler ned med -11,2 prosent, men Norge var et hederlig unntak. Her ble det registrert 9.001 Mercedes-biler i 2021, mot 7.808 i 2020. Det er en oppgang på 5,5 prosent.
Mercedes var det 9. mest populære i Norge, med Tesla (20.397 registeringer), Volkswagen (16.926) og Toyota (15.807) som de tre mest registrerte merkene i fjor.
Norge merket for øvrig ikke så mye til halvleder-krisen som rir bilbransjen, for som et satsingsområde for elbiler er vi heldigvis prioritert.
Det ble satt ny nybil-rekord i Norge i 2021 med 176.276 biler, og dermed ble rekorden fra 1986 med 167.352 førstegangs-registrerte biler slettet.
Les også: