Lucid Air lader 32 km per minutt

Lucid Air blir den nye rekkevidde-dronningen med over 800 kilometer, og når kabelen til slutt må fiskes fram er den også ladefart-dronningen.


Det er primært to ting som skiller elbilene fra bensinbilene, nemlig rekkevidde og refylling. En moderne bensinbil kan nå 700-800 kilometer på en tank, og tanken fylles på to-tre minutter.

Det elbilmerket som er nærmest disse tallene er Tesla, hvor de med lengst rekkevidde passerer 600 kilometer med ganske god klaring. De har også en lynlader som på det raskeste serverer 250 kW, noe som betyr 120 kilometer med rekkevidde på fem minutter. Porsches Taycan med en høyspennings-arkitektur på 800 volt (Tesla 400 volt) klarer en teoretisk ladefart på 270 kW.

Tesla og Porsche nærmer seg altså, men det kommer et elbilmerke som tetter gapet til bensinbilene enda et hakk ‒ Lucid.

De sjokkerte elbilverden da de annonserte at langdistanseversjonen av Lucid Air får en rekkevidde på 832 kilometer målt etter den strenge EPA-standarden, hvor Teslas langdistansedronning Model S Long Range Plus klarer 645 kilometer.

En test i regi av Bloomberg viste da også at Lucid Air hadde 20 prosent kapasitet igjen på batteriet da Tesla-modellen gikk tom for strøm.

Og Lucid har nok et ess i ermet, nemlig ladehastighet.

Deres arkitektur er nemlig basert på 900 volt, og i kombinasjon med egenutviklede litium-ion-battericeller, et avansert batteri- og varmestyringssystem og et unikt drivverk blir Lucid Air svært så effektiv.

Her har de høstet verdifull erfaring fra formel E, hvor de er offisiell batterileverandør. Og resultatet er altså en lynrask lading.

Lucid sier selv at under virkelige forhold ute på veien vil 20 minutter med lading gi Lucid Air en rekkevidde på 483 kilometer. Deler vi det på fire, så blir det ganske eksakt det samme som Tesla opplyser som toppfart på ladingen.

Men Lucid har altså tatt høyde for realistiske forhold, og når det er full gass på ladingen klarer batteriene å sluke mer enn 300 kW ‒ mer eksakt 32 kilometer per minutt. På fem minutter betyr det altså en rekkevidde på 160 kilometer.

Ikke helt som bensinfyllingen, men gapet krymper.

Men det hjelper svært lite med en slik ladefart om laderne ikke klarer å levere slike mengder. Se på det som bensinpumpen. Om slangen kun hadde vært en centimeter i tykkelse, vil fyllingen tatt lang tid. Slik er det altså med ladestasjonene, de har en for liten «slange» til å kunne gi full ladeeffekt.

Dette er heldigvis bare et midlertidig problem, for det finnes allerede ladestasjoner som støtter hastigheter som leverer opp mot 350 kW, så navigerer man til disse byr altså Lucid Air på lynrask lading.

Lucid har også tenkt på at bilene skal lades i forskjellige markeder, så Air kommer med CCS-kontakt (Combined Charging System) og kan lades over alt. Systemet booster automatisk spenningen takket være et internt ladesystem kalt «Wunderbox» slik at den alltid lader på raskest mulig måte.

Også hjemmeladingen går ganske greit unna med Lucid Air, hvor den innebygde AC-laderen byr på 19,2 kW ‒ oversatt til ladetid betyr dette 129 kilometer per time. En natts lading gir altså full tank.

Men det er mer. I det siste har det vært mye snakk om elbiler som også kan gi tilbake strøm, slik at de faktisk hjelper til når strømbehovet er stort. En slik dynamisk løsning hjelper dermed til for å forhindre at det blir store strøm-topper, og vil lade når det er mye strøm i nettet og servere nettet når det er stor pågang etter strøm.

Lucid har utviklet en slik toveis ladefunksjon som gir mulighet for overføring av strøm fra bilen til strømnettet kalt V2G (Vehicle-to-Grid) og til andre biler kalt V2V (Vehicle-to-Vehicle). Lucid kaller dette enkelt og greit for V2X (Vehicle-to-Everything).

Gjennom Wunderbox vil det altså være mulig å lade Air på alle ladestasjoner mest mulig effektivt, inkludert de som byr på 350 kW.

‒ Vi har designet absolutt alt ved Lucid Air internt for å gjøre den så effektiv som overhodet mulig, fra drivverket til det aerodynamiske. Slik har vi satt en ny elbil-standard, for eksempel med en rekkevidde på 832 kilometer, sier Eric Bach, leder av Lucid Motors produktutvikling.

‒ Gjennom den effektive arkitekturen på mer enn 900 volt, og vår egenutviklede Wunderbox, har vi betydelig økt hurtigheten på energien som tilføres og omsettes i bilen. Slik har vi skapt verdens raskest ladende elbil som er klar for morgendagens lademuligheter, legger han til.

Lucid er som nevnt involvert i formel E, og har utviklet en kraftig pakke som inkluderer drivverk og batteripakken.

Resultatet av dette er også lynraske biler, og verstingversjonen av Lucid Air skal da også klare 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Det er faktisk ikke så mye dårligere enn selv formel 1-bilene.

Det er åpnet for bestillinger av Lucid Air også i Norge, og de første leveringene til amerikanske kunder skal etter planen starte rett over nyåret. Prisene er ikke offentliggjort, men det er ting som tyder på at den vil havne i samme prissjikt som Porsche Taycan.

Her er flere bilder av rekkevidde- og ladedronningen, Lucid Air:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter