Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har kommet med
et nytt forslag for prising av strømnettet, og Norsk elbilforening tror det vil
få en positiv effekt for bygging av hurtigladere også ute i distriktene. − Forslaget vil gjøre det mer lønnsomt å bygge hurtigladere
i hele landet. Det er helt nødvendig for dagens regler er distriktsfiendtlige,
sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
hurtigladestasjoner med ujevnt bruk enn de som er hyppig i bruk, noe som fører
til at det bygges færre hurtigladere ute i distriktene. Dette mener elbilforeningen er urettferdig, og Berge håper
forslaget fra NVE vedtas. − Vi er glade for at NVE foreslår å endre prisingen. Skal
Norge nå sine klimamål må det være like enkelt å være elbilist på bygda som i
byen. Derfor er NVE’s forslag så viktig, og det må vedtas for å nå Stortingets
mål om 100 prosent elbiler i nybilsalget i 2025. Over 1.000 hurtigladere må
bygges årlig om vi skal dekke behovet, understreker Berge. De får støtte av ekspertgruppen Klimakur 2030, som peker på infrastruktur rundt hurtiglading som et av de viktigste tiltakene for at Norge skal klare å kutte nok klimagassutslipp i veitrafikken. Men elbilforeningen er ikke bare enig med NVE. Et forslag går nemlig på at det skal bli dyrere å lade
hjemme om ettermiddagen, slik at elbilistene på en måte tvinges til å lade om
natten når kapasiteten i strømnettet er størst.
at de må bygge ut strømnettet, noe som selvsagt vil medføre store utgifter. − Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står
i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle
elbilister lader allerede om natta. Det er mer effektivt å prøve ut informasjon
om smart lading før de setter i gang omfattende endringer av hele
nettleiesystemet for husholdningene, sier Unni Berge. Les også: