Mazda i 100

Det er på høy tid å gratulere Mazda med dagen. 30. januar rundet merket nemlig 100 år. Sjekk bilder av herlige modeller og en video som oppsummerer det hele.


Forhåpentlig gikk champagne-korkene til værs på hovedkvarteret
til Mazda i Hiroshima torsdag, for både «korker» og «til værs» symboliserer
Mazdas 100 år ganske så perfekt.

Bilmerket Mazda startet nemlig som en korkprodusent under
navnet Toyo Cork Kogyo for eksakt 100 år siden. Ja, faktisk.

Det varte dog ikke så lenge, for industrimannen Jujiro
Matsudo som raskt overtok kontrollen hadde langt større ambisjoner.

Først ble selskapet en produsent av maskinverktøy, og
deretter kjøretøy.

Dermed måtte de også finne et passende navn.

Hvordan navnet Mazda faktisk oppsto er noen uklart, men det slektes uten tvil på etternavnet til grunnleggeren ‒ Matsudo.

Men det er også en gud som heter Ahura Mazda i zoroastrismen,
og ifølge Wikipedia er han «opphavet til alt, men er likevel ikke en allmektig
gud.»

Og dette er interessant, for andre navn som ble foreslått for
den første modellen var Sumera-Go og Tenshi-Go, hvor sumera betyr gud og tenshi betyr engel.

Så Matsudo var åpenbart interessert i gamle guder og gudstro, så det er godt mulig navnet er en kombinasjon av alt dette.

Mazda-Go

Uansett, da den første modellen kom for salg i 1931 het den Mazda-Go, og var en motorisert trehjuling.

Og Matsudo og gjengen traff blink på første forsøk.

Modellen ble en umiddelbar suksess, og ble kontinuerlig forbedret
opp gjennom årene. Blant annet dukket det opp en nyskapende 4-trinns girkasse
som reduserte forbruket med 20 prosent da den ble introdusert i 1938.

Men så kom det et lite tilbakeslag.

Selv A-bomba stoppet ikke Mazda

Amerikanerne ville gjengjelde angrepet på Pearl Harbour, og fant fremst sitt mest skrekkinngytende våpen av dem alle, atombomba.

Denne ble sluppet over Hiroshima 6. August 1945, men det skal faktisk mer til enn en slik for å stoppe Mazda.

Bare noen måneder senere var produksjonen av Mazda-Go i gang
igjen, og nå begynte de også å fokusere på nyttekjøretøy.

Og så kom det store gjennombruddet.

I 1960 presenterte Mazda sin første personbil, R360.

Den ble raskt en suksess i det japanske kei-car segmentet,
altså disse små og lette bilene.

Denne la grunnlaget for det som skulle komme.

Wankel-æra

Allerede året etter inngikk Mazda en lisensavtale med den
tyske bilprodusenten NSU for å utvikle og produsere deres nye Wankel
rotasjonsmotorer, og resultatet kom seks år senere.

De presenterte en den gang futuristisk modell kalt Mazda Cosmo Sport 110S, verdens første masseproduserte bil med en rotasjonsmotor.

Dette var altså starten på Mazdas historie på slike motorer,
kanskje med det aller største høydepunktet med ikonet RX-7.

Mazda har totalt solgt nærmere to millioner biler med
rotasjonsmotor, og tro ikke det er helt slutt riktig ennå.

Det japanske merket har nemlig planer for en slik for
elbiler. Ja, elbiler. Wankel-motoren skal rett og slett fungere som en
rekkeviddeforlenger til elbilen, nærmest som en omvendt hybrid.

Mazda tok også ekspertisen de hadde opparbeidet seg ut til
racerbanen, og i 1991 ble de den første asiatiske produsenten til å vinne
24-timersløpet på Le Mans. Bilen var Mazda 787B, den eneste vinnerbilen med
stempelfri motor.

1980-tallet og MX-5

Mazda som vi kjenner i dag ble formet på 1980-tallet, og det
var da også i 1984 at selskapet offisielt skiftet navn til Mazda Motor
Corporation.

Men 80-tallet huskes aller best for klassikeren MX-5, denne smilbringende kjøremaskinen.

Alle mente at toseters kabrioleter var en døende rase, men som
med Wankel valgte Mazda en annen kurs.

MX-5 var en lettvekts roadster, og Mazda traff så blink med
den at 31 år og fire generasjoner senere er MX-5 verdens mest solgte toseters
sportsbil med over 1 millioner solgte biler.

Og et stempel som det største Mazda-ikonet.

Sjelens bevegelse

Mazda har klart å fornye seg som få andre, og det takket være
et helt nytt designspråk som har hanket inn drøssevis av priser ‒ kodo-designet.

Kodo betyr noe i nærheten av «sjelens bevegelighet», og det er virkelig smekre linjer som teller når det kommer til kodo.

Faktisk er de så lekre at da kvinnene, ja, de med best smak, skulle kåre årets bil i november, falt valget på Mazda 3 (bilde over) med sitt kodo-design.

Elbil-æra

Men de nye bilene står for mer enn et lekkert ytre, for i
MX-5-ånd fokuserer de fortsatt på kjøreglede og i Wankels ånd på teknologi i
form av Skyactiv-motorer.

Og de tar også steget inn i den helelektriske framtiden, og skal i løpet av året lansere sin første serieproduserte elbil ‒ MX-30.

Det skjer altså 100 år etter at Mazda startet i det små, så
det er all grunn til å sprette korkene.

Her er en video som summerer de 100 årene, og under den igjen
masse bilder det er verd å få med seg.

Bilder Mazda 100 år:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter