Denne Unimog-utgaven er ganske spesiell, og sleper også på noe spesielt. (Fotos: Mercedes)

Lovende resultater for hydrogen-forbrenningsmotorer

Mercedes har hatt en Unimog og en beltevogn utstyrt med hydrogen-forbrenningsmotorer i test, og sier at ting ser lovende ut.


Det er noe som heter Mercedes-Benz Special Trucks, og de har samarbeidet med et selskap som heter Mörtlbauer for å utvikle noe nytt og spennende ‒ kjøretøy utstyrt med forbrenningsmotorer som går på hydrogen.

Men det er ikke bare de to som er involvert i dette prosjektet som er kalt WaVe, for Mercedes melder at det også har vært 16 andre konsortiumpartnere.

Foreløpig har de testet løsningen i en Unimog i litt over ett år, og i vår utvidet de testen til en beltevogn fra Mörtlbauer. Og nå har de viste disse fram for offentligheten.

Mer eksakt handler det om en spesialkonstruert Unimog U 430 som fraktet beltevognen, og først ble det kjørt på en bane, og demonstrasjonen inkluderte også at Unimog var utstyrt med  en frontmontert feiemaskin fra Schmidt.

‒ Det siste arrangementet som ble holdt sammen med vår partner Mörtlbauer i deres lokaler viste nok en gang at begge kjøretøyene har nådd en utviklingsstatus som vi kan være veldig fornøyde med, selv om dette prosjektet har pågått i bare tre år etter utallige testdistribusjoner, utslippsmålinger og teknisk finjustering, er vi overbevist om at hydrogenforbrenning for arbeidsmaskiner med høye kraftbehov, både for kjøring og for å drive hjelpedrev, er verdt, praktisk og svært lavt i utslipp, sier Franziska Cusumano, leder for Mercedes-Benz Special Trucks.

Fremdriftskonseptet med hydrogenforbrenning sørger for lave utslipp under kjøring og arbeid samtidig som det sikres en jevn høy motoreffekt, forklarer Mercedes.

‒ Det faktum at beltevognen vår og Mercedes-Benz Special Trucks Unimog enkelt kan fylles med gassformig hydrogen og at disse kjøretøyene også fungerer pålitelig ved bruk av redskaper, er et resultat av det enestående samarbeidet, sier Armin Mörtlbauer, administrerende direktør i Mörtlbauer.

‒ Under dette forskningssamarbeidet har vi forsket på og forstått denne teknologien. Vi har nå den tilsvarende erfaringen og dataene mot hydrogen-forbrenningsmotorer, og vi er klare til å kjøre på.

Unimog og beltevognen er utstyrt med en middels kraftig motor som ekspertene konverterte spesielt for hydrogenfremdrift. Her ble det brukt tilpassede stempler, et hydrogenkompatibelt inntakssystem og et optimalisert tenningssystem.

Hydrogenforbrenningen produserer vann, som slippes ut som varm damp via eksosanlegget.

Den spesielle Unimog-utgaven er utstyrt med 700 bar tanker på rundt 13 kilo, og motoren yter rundt 290 hk/1.000 Nm. Dette er på høyde med en 300 hk dieselvariant når det gjelder ytelse og dreiemoment.

Beltebilen som er en dumper har nær identiske ytelser, men denne har hydrogentanker som rommer 14,5 kilo.

WaVe-prosjektet er blant annet finansiert av Tysklands forbundsdepartement og består av 18 partnere fra industri og vitenskap, og det startet opp for tre år siden og deretter startet arbeidet med å utvikle prototyper for to år siden.

Målet er å utvikle et hydrogenbasert drivsystem for arbeidsmaskiner som kan erstatte den tradisjonelle dieselmotoren, og her trengs det kun mindre modifikasjoner av drivverkskomponentene for å erstatte dieseleksosen med vanndamp.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Hydrogen Mercedes