Kan elbilene slå tilbake etter å ha måtte gi tapt for bensinbilene under den første helges av rallycross-VM? (Fotos: Hansen World RX Team)

Rallycross-VM: 1-0 til bensinbilene

Over i rallycross-VM, WRX, skjer det nå noe interessant. Der konkurrerer nemlig elbiler mot forbrenningsbiler (ICE), og etter første helg er elbilene revansjelystne.


Sent i fjor ble det klart at WRX igjen åpner for biler med eksosrør etter et par sesonger med kun elbiler i toppdivisjonen, noe som betyr en durabelig kamp mellom elbiler og bensinbiler fylt med bærekraftig drivstoff.

Det er duket for «Battle of the Technologies».

Feltet består av seks elbiler, to av disse kjørt av brødrene Hansen fra Sverige og en av norske Sondre Evjen, mens det er fire ICE-biler på startstreken ‒ en kjørt av rallycrossesset Johan Kristoffersson som har en norsk lagkamerat gjennom Ole Christian Veiby. 

Så klarer Kristoffersson og Veiby bak rattet på Volkswagen Polo KMS 601 RX, å slå de ambisiøse Timmy og Kevin Hansen bak rattet på Peugeot 208 RX1e?

Det har vi faktisk allerede fått det første svaret på, for under den første helgen i Höljes var det Kristoffersson som herjet. Han vant like godt både lørdag og søndag, og har dermed skaffet seg et solid forsprang i VM. 

Der topper han foran finske Niclas Grönholm, som ble nummer to og nummer sju i Höljes, og ettersom han kjører en elektrisk PWR RX1e basert på Hyundai i20 reddet han elbilenes ære. 

Nå er det svært tett bak Kristoffersson, og Grönholms lagvenninne Klara Andersson ble nummer to og nummer åtte, mens Veiby ble nummer tre og nummer åtte. 

Verken Timmy eller Kevin Hansen kom seg på pallen, så duoen har fått en svak start på årets sesong som etter planen skal bestå av fem runder og totalt 10 løp.

De er nå revansjelystne når sirkuset forflytter seg til Ungarn og banen kalt «Red Cauldron» grunnet fargen på underlaget. Der har både pappa Kenneth, Timmy og Kevin Hansen vunnet tidligere.

Trioen melder selvsikkert at de skal gjenopprette balansen i «Battle of the Technologies» under helgens runde.

‒ Vi ser fram til å være tilbake på banen etter den svenske dobbeltrunden, sier Kenneth Hansen, teamsjef hos Hansen World RX Team.

‒ Vi kom til finalen i begge løpene, men dessverre ikke på pallen, som er målet vårt denne gangen.

Yngstemann i teamet, Kevin Hansen, er klar.

‒ Jeg gleder meg til Ungarn, det er første gang jeg er tilbake siden 2019, og da vant jeg i annen serie, melder 26-åringen.

‒ Det er en av de mer spennende banene siden den er supersmal og rask – du kan si at det er Monaco-banen til rallycross siden den er så smal mellom vegger. Forhåpentligvis passer denne banen litt bedre til teknologien vår, men vi er godt forberedt og jobber hardt for å forbedre oss hele tiden. Det er åpenbart begrensninger på hvor mye vi kan forbedre bilen vår i løpet av en sesong på grunn av regelverket, men vi gjør vårt beste for å finne en vei videre for å forbedre oss fra Höljes.

Også Timmy har gode minner fra Ungarn.

‒ Vi presser på med nye ideer, så jeg gleder meg til å komme til Ungarn, sier 32-åringen.

‒ Vi ønsker å kjempe et steg høyere enn det vi var i Sverige. Ungarn er der jeg fikk min første seier noensinne i Supercars tilbake i 2013, og det er første gang siden da mesterskapet er tilbake, så det er mye å se fram til.

Men da må de slå kongen av rallycross i en ICE-bil, Kristoffersson har tatt seks VM-titler og har vunnet de fire siste mesterskapene. Og ja, Veiby, for nordmenn liker som kjent ikke å tape mot svensker ‒ om de da ikke er lagkamerater.

Så får vi se om det står 2-0 til bensinbilene etter helgen, eller om elbilene slår tilbake og utligner til 1-1.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport