Lotus har vind i seilene ‒ og fulle ordrebøler. (Fotos: Lotus)

Lotus nyter livet ‒ og Eletre nærmer seg

Lotus er virkelig på hugget, og bare noen uker før den Norges-aktuelle elbilen Eletre finner veien til Europa kan de rapportere om rekrodstore ordrebøker.


Det går som kjent opp og ned her i livet, og det har virkelige Lotus fått føle på, bare i motsatt rekkefølge. De har ligget nede, men er nå helt klart på vei opp.

Det ærverdige britiske merket er i hovedsak eid av kinesiske Geely, eierne til merker som Volvo Cars og Polestar, og er kjent for sine litt mindre sportsbiler som begynner på E ‒ slike som Elise, Esprit, Europa, Elan og Elite.

Men den kan være lurt å fornye oppskriften en gang i blant, noe Lotus fikk føle på så sent som i fjor. For da solgte de faktisk langt under 1.000 nye biler, noe som selvsagt ikke holder i det lange løp. Og da hadde den nedadgående kurven allerede vart i flere år.

Lotus selv og Geely hadde selvsagt innsett at noe måtte gjøres.

«Nye» Lotus har på gang en ny ganske kompakt sportsbil som skal ta over for disse kjente E-bilene, og det er Emira. Den 4,41 meter lange bilen er enkelt og greit den kraftigste 4-sylindret Lotus-bilen noensinne, og den Mercedes-AMG-baserte kraftenheten kan skryte av 365 hk og 430 Nm. Det tar Emira opp til 100 km/t på kun 4,4 sekunder.

Men de har, iallfall sett med norske øyne, en enda mer spennende modell på gang. Og en som passer godt i satstingen til Geely, for dette er nemlig en helelektrisk sak.

Lotus Eletre hadde Norges-premiere under Oslo Motor Show, og var ikke overraskende en av de store stjernene der. For dette er en bil som Lotus selv har døpt en «hyper-SUV».

Rett fra startblokkene skal Lotus tilby tre versjoner av elbilen, Eletre, Eletre S og Eletre R, og selv den snillest er en blodtørstig ulv. Basisutgaven kan nemlig by på 603 hk og 710 Nm, mens R-versjonen øker dette til formidable 905 hk og 985 Nm. Rekkevidden skal også passere 600 kilometer for Eletre og Eletre S.

Den nye tiden vises også i størrelsen. For Eletre er nemlig en bil som strekker seg over 5 meter i lengden, så her går de fra litt mindre sportsbiler til større premiumbiler.

Og det aller beste? Da Lotus endelig kunne melde at salget startet, var det Norge, et av de ni landene her i Europa det skal satse på, som hadde den rimeligste prisen.

Den gang lød startprisen på 887.990 kroner, men ettersom dette var i oktober i fjor har dessverre prisene gått opp. Men fortsatt befinner Eletre seg under millionen, dog kun med 10 små kroner.

Elbilen er nå på vei ut på det europeiske markedet, og det passer jo greit ‒ for Lotus befinner seg på en store bølge akkurat nå.

Britene har nemlig annonsert resultatet fra første halvår, og det er hyggelig lesning. Produksjonen av Emira har nemlig skutt i været, og de har satt sammen over 2.200 slike biler ‒ opp vanvittige 381 prosent fra i fjor. Og de som bestiller seg en Emira må være tålmodig.

For ordrebøkene rundt denne bilen er faktisk full for de neste to årene, og de gode nyhetene stopper ikke der.

Allerede i mars startet de leveringene av Eletre over i Kina, og nå setter elbilen altså kurs for Europa. Og bestillingene tikker inn i et tempo passende for den sterke elbilen, for Lotus kan rapportere om hele 17.000 globale bestillinger.

Lotus har på toppen av dette åpnet 24 nye salgssteder i løpet av første halvår, noe som tar totalen opp i 193 lokaler. Den aller ferskeste åpnet i London og mer bestemt i Mayfair så sent som 1. august, og dette er den første europeiske flaggskip-butikken.

Slik ser den ut:

‒ Vi satte et ambisiøst mål i 2018, med lanseringen av vår Vision80-strategi for å transformere virksomheten fra et tradisjonelt bilmerke til å bli en helelektrisk, luksusleverandør av mobilitet i løpet av 10 år, sier Feng Qingfeng, administrerende direktør i Lotus-gruppen.

‒ Vi har brukt de siste årene på å legge grunnlaget for suksess, og dagens resultatkunngjøring viser at Lotus ikke lenger er den samme virksomheten som den har vært tidligere år. Vi er godt på vei til å bli et globalt ytelsesmerke innen 2028.

Lotus sier at de skal øke produksjonen utover året, og at 2023 ligger an til å bli det mest suksessfulle året i merkets historie.

Det er ikke verst for et bilmerke som ble etablert i en liten garasje i London tilbake i 1948.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter