Her er verdens første elektriske hyper-SUV

Lotus følger opp den elektriske superbilen Evija med en helektrisk hyper-SUV kalt Eletre.


«Den første av en ny rase av rene elektriske SUV-er». Ordene tilhører Lotus, og er myntet på et nytt elektrisk monster de nå har avduket ‒ den ganske så ville Lotus Eletre.

Og de har tall som kan støtte opp den erklæringen.

  • Den «snilleste» versjonen skal starte med over 600 hestekrefter.
  • Batteriet på over 100 kWh.
  • Rekkeviddemålet er 600 kilometer.
  • Ladingen åpner for 350 kW, som dermed gir nye 400 kilometer rekkevidde på kun 20 minutter.
  • 0-100 km/t skal gå på under 3 sekunder.
  • Toppfarten er på 260 km/t.

Eletre er en diger SUV. Den måler 5,10 meter i lengden, 2,23 meter i bredden med vanlige sidespeil, den er 1,63 meter høy og har en akselavstand på 3,02 meter.

Ja, til og med hjulene er gigantiske, for her er det snakk om 22-tommer felger. Det er til og med mulig å bestille den med 23-tommere.

Resultatet er denne bilen:

Eletre er den første av tre planlagt «livsstil-elbiler» som Lotus har planlagt, og byr selvsagt på det aller nyeste som den store Geely-gruppen har å tilby. Dette er altså konsernet som eier bilmerker som Volvo, Polestar og Lynk & Co, som alle satser beinhardt på elbiler.

Den kinesiske gruppen eier også 51 prosent av Lotus, og kommende Eletre skal produseres i en ny og moderne fabrikk i Kina.

Lotus selv melder at Eletre får den mest avanserte aerodynamikk-pakken i en serieprodusert SUV, og den blir også utstyrt med et hypermoderne lidar-system som støtter intelligente kjøreteknologier.

I tillegg er selvsagt bilen full av moderne materialer som karbon og aluminium for å gjøre den både sterk og lett, viktig både for raske biler og ikke minst elbiler.

‒ Eletre er en dristig og revolusjonerende ny bil, som leverer på vår forpliktelse om å flytte Lotus inn i helt nye bilsegmenter når vi utvider vår globale appell og tilgjengelighet, sier Matt Windle, administrerende direktør hos Lotus Cars.

‒ Dette er et viktig punkt i vår historie, og et tydelig signal om vårt pågående ønske om å omforme merket. Dette er en ekte Lotus, og vi er sikre på at den vil glede sportsbil-kundene og tilby et distinkt alternativ til segmentets etablerte aktører.

‒ Eletre har sjelen til en Lotus og brukervennligheten til en SUV. Ved siden av Emira er dette den perfekte «2-bils-garasjen» signert Lotus.

I likhet med flere andre merker satser Lotus på en plattform som åpner for 800 volt, og denne er kalt Electric Premium Architecture. EPA åpner for diverse størrelser og batteripakker, og som vi skjønner også nye førerassistenter og annen teknologi.

Det er flere fordeler med denne elbil-dedikerte plattformen, for den byr også på det såkalte skateboard-designet som åpner for ganske så flate batteripakker og et lavt tyngdepunkt. Det siste spesielt viktig for kjøreegenskapene.

På innsiden av Eletre er cockpiten inspirert av både Emira og Evija, noe som betyr at den er førerfokusert, og hjertet er som i andre moderne elbiler en stor berøringsskjerm sentralt plassert.

Også de i baksetene har en sentralt plassert berøringsskjerm, noe du kan se av bildene helt nederst.

For de audiofile kan vi også opplyse at Eletre kan fås med et lydanlegg fra britiske KEF med 2.160 watt og hele 23 høyttalere med 3D-lyd. De som nøyer seg med standard lydanlegg bør klare seg ganske greit de og, for dette inkluderer et anlegg med 1.380 watt og 15 høyttalere.

Ting som ADAS, OTA og 5G, moderne førerassistenter, trådløse oppdateringer og lynraskt nett, er selvsagt også på plass.

Når det gjelder ADAS, er dette en ganske så imponerende liste:

  • Adaptiv cruisekontroll (ACC)
  • Collision Mitigation Support Front (CMSF)
  • Trafikkskiltinformasjon (TSI)
  • Advarsel om åpen dør (DOW)
  • Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
  • Front Cross Traffic Alert (FCTA)
  • Filskifteassistent (LCA)
  • Barns tilstedeværelsesdeteksjon (CPD)
  • Lane Keep Aid med Lane Departure Advarsel/Forebygging (LKA+)
  • Parkeringsnødbrems (PEB)
  • Collision Mitigation Support Rear (CMSR)
  • Nødredningsanrop (E-Call)

Lotus sier ingenting om pris eller når den er på plass, men det bør ikke gå altfor lang tid før vi vet mer om dette.

For Eletre skal faktisk inn i produksjon allerede i år, så dette er ikke en elbil planlagt noen år fram i tid.

‒ Eletre, vår hyper-SUV, er en ny ytelsesbil fra et ikonisk ytelsesbilmerke, og den vil appellere til uavhengige og eventyrlystne kjøreentusiaster ‒ de som elsker spenningen ved å kjøre bil, sier Qingfeng Feng, administrerende direktør hos Lotus-gruppen.

‒ Det er en unik kombinasjon av vakkert design, eksepsjonell dynamisk ytelse og hverdagslig brukervennlighet. For de som våger å se utover det konvensjonelle, og markerer et vendepunkt for vår virksomhet og merke.

Slik ser en høyreist sportsbil fra Lotus ut:

Les også:

Bildeserie