Det britiske merket vil gå fra å tilby små sportsbiler til å bli et globalt bilmerke. Starten heter Lotus Eletre, og er intet mindre enn en helelektrisk «hyper-SUV».
Lotus er først og fremst kjent som et merke for britiske kunder, og mer eksakt for de som gjerne vil kjøre små sportsbiler med to seter som tilbyr en bøtte med kjøreglede. Det har biler som Elise, Exige og Evora sørget for.
Men dette er historie, for merket som nå hører hjemme i den kinesiske Geely-gruppen hvor vi også finner merker som Volvo og Polestar skal nå utvide kundegruppen. De skal rett og slett bli et globalt merke.
-->
Grepet som skal sørge for det er enkelt. Flere seter og helelektriske drivverk.
Først ut er elbilen Eletre, og dette er for sikkerhetsskyld en SUV. Dog en lynrask og svært så moderne SUV. For sjekk dette:
Det er tre versjoner, Eletre, Eletre S og Eletre R.
Den «snilleste» versjonen har 603 hk.
Verstingen byr på 905 hk.
Batteriet på 112 kWh.
Rekkeviddemålet er 600 kilometer.
Ladingen fra 10-80 prosent på 20 minutter
0-100 km/t går på under 3 sekunder.
Toppfarten er på over 260 km/t.
5 kjøremoduser, aktiv luftfjæring, dreiemomentvekter, Matrix LED-frontlykter, aktiv frontgrill.
15 høyttalere og 1.350 watt.
En ultra-slank flytende én milliard-farge OLED-berøringsskjerm. 15,1-tommers OLED-skjerm.
Lotus Hyper OS som bruker «Unreal Engine» for mer realistisk grafikk og en mer futuristisk visuell effekt.
12-veis elektrisk justerbare forseter, 4-soners automatisk klimakontroll og «intelligent cockpit».
Dette er en helt motsatt bil av lille og lave Elise, og høyreiste Eletre måler 5,10 meter i lengden, 2,14 meter i bredden, den er 1,63 meter høy og har en akselavstand på 3,02 meter.
Ja, til og med hjulene er gigantiske, for her er det snakk om 22-tommers felger. Det er til og med mulig å bestille den med 23-tommere, samt 20-tommere for de som ønsker det.
Lotus har åpenbart ambisjoner om å gå i kamp med merker som Bentley og Rolls-Royce, og vil også by på to egne bakseter for de som måtte ønske en slik konfigurasjon. Men de har selvsagt ikke glemt sine sportsbil-aner.
Det er altså tre versjoner fra start av, og uansett hva du måtte velge går det unna.
Eletre og Eletre S har 603 hk og byr på en rekkevidde som lyder på 600 kilometer. Toppversjonen Eletre R har 905 hk og en maksimal rekkevidde på 490 kilometer. Dreiemomentet er på henholdsvis 710 og 985 Nm, og alt dette åpner for 0-100 km/t på enten 4,5 eller 2,95 sekunder.
Ja, nevnte vi at Eletre R har en toppfart på 265 km/t.
Det er også en drøss med hjelpemidler som gjør bilen ganske selvkjørende i gitte situasjoner, automatisk oppdateringer gjennom OTA er selvsagt på plass, og bilen er testet så mye på Nürburgring at Lotus like godt har utviklet en egen Track-modus som åpner for alle kreftene og spissede kjøreegenskaper.
Det er til og med mulig å få Eletre R med en Lotus Dynamic Handling Pack, Carbon Fiber Pack, skinnende sorte hjul, sportspedaler i rustfritt stål, svart merke og høyytelsesdekk. Da bør det i så fall gå unna rundt Nordschleife, ja, om man har husket å ladet den da.
Bilen har altså fått premiere, og dermed er også prisene klare. Og et av de åtte nøkkelmarkedene blir Norge, så også den norske prisen er offentliggjort. Vi kommer snart til den.
Men først må vi høre hva sjefen til Lotus Cars sier om elbilen.
‒ Bekreftelse av prisene og spesifikasjonene til Lotus Eletre er et nøkkelpunkt i overgangen vår gjennom Vision80-strategien. Vi vet fra media og tilbakemeldinger fra kunder at de er enormt begeistret over denne bilen – faktisk har Eletre allerede vunnet priser som «bilen vi venter mest på i 2023». Kundeleveranser starter i løpet av første halvår neste år, sier Matt Windle, og legger til:
‒ Lanseringen av Eletre er det naturlige neste steget for Lotus. 2-seters sportsbiler er ikke for alle, og vi ønsker å tilby en Lotus for alle stadier av livet ditt. Eletre er starten på det.
Så hva koster en Lotus Eletre? Vel, vi regner med at britene ikke har tatt høyde for eventuelle nye avgifter på elbiler som mest sannsynlig kommer når vi går inn i 2023, og uten slike blir faktisk Eletre aller billigste her i Norge.
Startprisen er nemlig 887.990 kroner, mens europrisen befinner seg over 95.000 euro. Det er i skrivende stund 983.000 kroner. Over i England må de ut med 89.500 pund, og dette er 1,07 millioner kroner.
Her er den komplette prislisten:
Her er tekniske spesifikasjoner:
Som med mange andre litt mer luksuriøse biler befinner det seg en drøss med valg på ekstralisten, og samtlige tre utgaver av Eletre kan fås med ting som Lotus Dynamic Handling Pack, Ceramic Brake Pack, Executive Seat Pack, Comfort Seat Pack, Carbon Fiber Pack, Extended Carbon Fiber Pack og Interiør Carbon Fiber Pack.
Det er også to ADAS-pakker (Advanced Driver Assistance Systems) tilgjengelige ‒ Parkeringspakken og en Highway Assist Pack.
Her er bilder av elbilen som skal tar det britiske merket inn i en ny tid ‒ Lotus Eletre:
Les også: