HjemNyheterLiten jekk-bulk kostet 300.000 kroner å fikse

Liten jekk-bulk kostet 300.000 kroner å fikse

Helt ok biler blir nå vraket ettersom det koster for mye å reparere dem. Det inkluderer selv små og nesten ubetydelige skader.

Her er tre nye mote-uttrykk: Gjenbruk, bærekraft og sirkulær. Alle tre betyr omtrent det samme. Å ta vare på det vi har.

- Annonse -

Bruk og kast-mentaliteten som kanskje spesielt den vestlige verden har, går utover to viktige ting som vi må bedre vare på ‒ naturressurser og miljøet. Så det aller beste vi kan gjøre er å bruke ting helt opp, og deretter erstatte disse med nye.

Dette gjelder også i bilverden, hvor det er bedre å kjøre den gamle bilen helt til den ikke er brukbar lenger enn å kjøpe en ny elbil. Nå har ikke alle politikerne skjønt dette, for de klapser stadig nye avgifter på bensin- og dieselbiler som faktisk fører til at mange bytter disse ‒ til tross for at bilene er helt brukbare. Men nok om det.

For en annen utfordring med moderne biler, i likhet med en del annen moderne teknologi, er at det nesten virker som om at de er laget for å bli erstattet etter kun få år. Problemet er ikke at det oppstår mange feil, for dette er tross alt rullende datamaskiner som er svært avanserte, men at de ikke lar seg reparere.

Eller mer riktig; det blir rett og slett for dyrt å reparere dem.

- Annonse -

Det går ikke bare utover naturressursene og miljøet, men også forsikringsbransjen. En slik er Fremtind, som byr på et par skikkelige skrekkeksempeler når det kommer til små, men svindyre, skader.

– Reparasjonsmanualer og måten nye biler blir laget på gjør mange bilreparasjoner unødvendig kostbare. Nylig behandlet vi en skadesak hvor feilplassering av en jekk resulterte i en liten bulk. Reparasjonen av den 30 centimeter lange bulken på kanalen under bildøren kom på nær 300.000 kroner, sier Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind.

En slik bulk ville normalt kostet rundt 20.000 kroner å reparere, men bilen var faktisk konstruert på en slik måte at hele taket måtte fjernes. Ja, for å reparere en skade nederst på bilen.

Og det er et problem. For selv små skader kan nemlig føre til at ellers helt ok biler ender på bilkirkegården.

- Annonse -

– Det er flere utfordringer med dette. Det gjør at biler som ville vært fullt brukbare med en enkel reparasjon, kan bli vraket fordi prisen på skaden blir høyere enn 80 prosent av bilens verdi. Dette gir økt avfall og unødvendige klimautslipp, og det gjør bilforsikringen dyrere, sier Larsen.

Så ja, til syvende og sist skal også forsikringsbransjen ta igjen det tapte. Det går altså utover alle som har forsikringer.

Fremtind byr på nok et eksempel, og dette er omtrent like uhørt som jekk-bulken.

De forteller at et verksted tilfeldigvis oppdaget en ubetydelig ripe på elbilbatteriet som hadde ført til en lekkasje. Men. Reparasjonsmanualen til denne bilen sier at hele batterikassen skal byttes om dette inntreffer.

– Batteriet fungerte og bilen ville vært fullt kjørbar med en enkel reparasjon, men høye delekostnader gjør denne skaden uforholdsmessig dyr. Bare limet som brukes til å feste batterikassen kostet alene nær 90.000 kroner, og totalt endte reparasjonen på over 330.000 kroner, sier Larsen.

Ja, det høres ut som det glade vanvidd, og situasjonen blir ikke bedre med elbil-boomen. Heller tvert om.

Elbiler slipper som kjent unna moms, men det gjør ikke delene. Dette fører til at skadene ofte overstiger 60 prosent av bilens verdi, noe som tidligere førte til kondemnering og dermed en ny bil for kunden.

Forsikringsbransjen tok selv tak i dette, og økte grensen til 80 prosent i fjor høst. Det stimulerer selvsagt til mer reparasjon, og dermed til den viktige gjenbruken.

– Det holder ikke at én aktør i verdikjeden gjør tiltak for en mer bærekraftig bransje. Her må også bilprodusentene, verkstedene og politikerne bevege seg samtidig, sier direktør for bærekraft i Fremtind, Kristine Falkgård.

Forsikringsselskapet mener at løsningen er at bilbransjen selv kommer opp med, distribuerer og benytte brukte og likeverdige bildeler i reparasjoner, også av nye biler.

I tillegg mener Fremtind at Norges bilbransjeforbund og andre bransjeorganisasjoner må oppfordre sine medlemmer til å endre sine forretningsmodeller. De mener at disse per i dag ikke er bærekraftige.

– Samtidig må myndighetene se på avgiftsstrukturer og garantiordninger for å få fortgang i overgangen til en mer sirkulær bilbransje, som å fjerne moms på alle deler til elbiler. Brukte bildeler må inngå i garantiordningen på nyere biler, sier Falkgård.

Og Fremtind går foran som et eksempel, og gir full garanti for alle brukte, likeverdige deler som brukes bilreparasjoner. Det kan senke regningen nok til at bilen berges, og blir dermed en del av den viktige sirkelen med gjenbruk og bærekraft.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her