- Annonse -
HjemNyheterAiways nærmer seg Norge

Aiways nærmer seg Norge

Ja, det er et kinesisk bilmerke med globale ambisjoner som ikke har prioritert Norge. Men Aiways har selvsagt også norske planer.

Det har blitt en regel at kinesiske merker med så store elektriske planer at de strekker seg utover hele verden, starter sin globale satsting her i Norge.

- Annonse -

Ja, til og med Polestar, et kinesiskeid merke som har sitt hovedkontor i Sverige, var tilgjengelig i Norge før elbilen Polestar 2 var på plass hjemme i Sverige.

Til nå har kinesiske merker som Hongqi, BYD, Nio, Xpeng, Maxus og Dongfeng satt kursen nordover, men det er som kjent ingen regel uten unntak. Det heter Aiways.

Da bilmerket, grunnlagt i 2017, annonserte at de skulle satse på Europa i 2020, var Norge opprinnelig en del av de landene de hadde sett seg ut. Da hadde Aiways allerede ett år tidligere sagt at de skulle til Europa, og det skjedde etter at de viste fram SUV-modellen U5 under Genève Motor Show.

Siden har Aiways faktisk ankommet kontinentet, og ikke bare det ‒ de er tilgjengelig i en rekke land. Tyskland, Nederland, Belgia, Danmark, Frankrike, Israel, Sveits, Spania, Portugal, Italia, Sverige, Kroatia og Slovenia. Ja, til og med på Island og Færøyene!

- Annonse -

Men ikke Norge.

Nå er det ikke slik at Aiways overser oss fullstendig, og bekrefter nå at de faktisk nærmer seg Norge. De opplyser at de er i diskusjoner med potensielle partnere, og at de allerede er inne i avanserte forhandlinger. Det bør bety at Aiways nå ikke være altfor langt unna.

Den modellen Aiways nå er på det europeiske markedet med er den samme som ble vist fram i Sveits i 2019, U5-utgaven som er avbildet over.

Dette er altså en helelektrisk SUV som byr på 496 liter med bagasjerom, og er utstyrt med et batteri på 63 kWh som åpner for 410 kilometer rekkevidde for innstegsutgaven Xcite. Ladingen fra 20 til 80 prosent er oppgitt til 35 minutter, og har som de fleste andre moderne elbiler flere førerassistenter inkludert en Auto Parking Assist.

- Annonse -

Over i Tyskland starter Aiways U5 på 33.325 euro før skatt og avgifter, noe som betyr 330.000 norske kroner.

Ikke at U5 er litt uspennende, men den neste som Aiways skal sende til Europa er kanskje hakket mer interessant. Ikke bare for at denne er enda litt mer moderne enn U5, men på grunn av at dette er en mer stilfull SUV-coupé.

Denne blir nå vist fram i flere europeiske byer gjennom konseptet Aiways U6ion, og den produksjonsklare U6 skal følge opp disse linjene.

Slik ser konseptmodellen ut:

At en Aiways U6 også bør funke greit i norsk vinterklima viser de siste testene rundt den kommende modellen. Bilen har nemlig gjennomgått hele 15.000 kilometer med vintertester i Nord-Kina, og som i Norge kan tempen falle ned til under -30 grader der.

Ingeniørene har testet ut en rekke ting som også er viktige for elbiler i norsk vinterklima, som batteristyringssystem (BMS) med termisk kontroll, holdbarheten til elektriske kretser og klimaanlegg, kjøretøykontroll- og stabilitetssystemer (ESP) og justeringer av bremsesystemer (ABS) og traction-kontroll (TCS).

De har også testet og finjusterte også andre viktige vinter-ting som ladehastigheter, forlenget batterilevetid og rekkevidden i kulden.

Målet er å sende U6 over til Europa i 3 kvartal, og da er muligens Aiways endelig på plass også her i Norge.

Slik så det ut da Aiways testet U6 under ganske så kalde forhold:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her