Aiways nærmer seg Norge

Ja, det er et kinesisk bilmerke med globale ambisjoner som ikke har prioritert Norge. Men Aiways har selvsagt også norske planer.


Det har blitt en regel at kinesiske merker med så store elektriske planer at de strekker seg utover hele verden, starter sin globale satsting her i Norge.

Ja, til og med Polestar, et kinesiskeid merke som har sitt hovedkontor i Sverige, var tilgjengelig i Norge før elbilen Polestar 2 var på plass hjemme i Sverige.

Til nå har kinesiske merker som Hongqi, BYD, Nio, Xpeng, Maxus og Dongfeng satt kursen nordover, men det er som kjent ingen regel uten unntak. Det heter Aiways.

Da bilmerket, grunnlagt i 2017, annonserte at de skulle satse på Europa i 2020, var Norge opprinnelig en del av de landene de hadde sett seg ut. Da hadde Aiways allerede ett år tidligere sagt at de skulle til Europa, og det skjedde etter at de viste fram SUV-modellen U5 under Genève Motor Show.

Siden har Aiways faktisk ankommet kontinentet, og ikke bare det ‒ de er tilgjengelig i en rekke land. Tyskland, Nederland, Belgia, Danmark, Frankrike, Israel, Sveits, Spania, Portugal, Italia, Sverige, Kroatia og Slovenia. Ja, til og med på Island og Færøyene!

Men ikke Norge.

Nå er det ikke slik at Aiways overser oss fullstendig, og bekrefter nå at de faktisk nærmer seg Norge. De opplyser at de er i diskusjoner med potensielle partnere, og at de allerede er inne i avanserte forhandlinger. Det bør bety at Aiways nå ikke være altfor langt unna.

Den modellen Aiways nå er på det europeiske markedet med er den samme som ble vist fram i Sveits i 2019, U5-utgaven som er avbildet over.

Dette er altså en helelektrisk SUV som byr på 496 liter med bagasjerom, og er utstyrt med et batteri på 63 kWh som åpner for 410 kilometer rekkevidde for innstegsutgaven Xcite. Ladingen fra 20 til 80 prosent er oppgitt til 35 minutter, og har som de fleste andre moderne elbiler flere førerassistenter inkludert en Auto Parking Assist.

Over i Tyskland starter Aiways U5 på 33.325 euro før skatt og avgifter, noe som betyr 330.000 norske kroner.

Ikke at U5 er litt uspennende, men den neste som Aiways skal sende til Europa er kanskje hakket mer interessant. Ikke bare for at denne er enda litt mer moderne enn U5, men på grunn av at dette er en mer stilfull SUV-coupé.

Denne blir nå vist fram i flere europeiske byer gjennom konseptet Aiways U6ion, og den produksjonsklare U6 skal følge opp disse linjene.

Slik ser konseptmodellen ut:

At en Aiways U6 også bør funke greit i norsk vinterklima viser de siste testene rundt den kommende modellen. Bilen har nemlig gjennomgått hele 15.000 kilometer med vintertester i Nord-Kina, og som i Norge kan tempen falle ned til under -30 grader der.

Ingeniørene har testet ut en rekke ting som også er viktige for elbiler i norsk vinterklima, som batteristyringssystem (BMS) med termisk kontroll, holdbarheten til elektriske kretser og klimaanlegg, kjøretøykontroll- og stabilitetssystemer (ESP) og justeringer av bremsesystemer (ABS) og traction-kontroll (TCS).

De har også testet og finjusterte også andre viktige vinter-ting som ladehastigheter, forlenget batterilevetid og rekkevidden i kulden.

Målet er å sende U6 over til Europa i 3 kvartal, og da er muligens Aiways endelig på plass også her i Norge.

Slik så det ut da Aiways testet U6 under ganske så kalde forhold:

Les også:

Les mer om:

Nyheter