Liten favoritt kommer på ny plattform

Toyota tar for første gang i bruk plattformen GA-B når debygger en helt ny Yaris.


I 2015 lanserte Toyota en ny plattform kalt TNGA som skal
danne grunnlaget for nye modeller, og denne åpner for å integrere drivverk og rammen/chassis
sammen på en helt ny måte.

Den første bilen basert på denne moderne plattformen var 4.
generasjon av hybriden Prius samme år.

Siden har det dukket opp to nye plattformer som baserer seg
på TNGA, nemlig GA-C for de mellomste modellene og GA-K som for eksempel nye Camry
og Rav4 er bygd på.

Toyota har sett at dagens kompaktkunder i Europa krever stadig
mer også når det kommer til små biler, og har i lys av dette laget enda en plattform
basert på TNGA ‒ nemlig GA-B.

Denne sørger for at bilens kjøreegenskaper blir bedre, i
tillegg til at smarte løsninger gjør at den innvendige plassen utnyttes bedre
enn tidligere.

GA-B er modulbasert, noe som betyr at ting som akselavstand,
sporvidde, størrelse og andre ting kan variere fra modell til modell.

Den første ut på denne blir altså en splitter ny Yaris,
denne lille bybilen lansert for første gang i 1999 og som ble kåret til årets
bil i Europa året etter.

Jepp, Toyota Yaris er faktisk kåret til årets bil, så det er grunn til å forvente mye av den nye også.

For den nye plattformen sørger for flere store endringer for
kommende 4. generasjon:

  • Nytt design
  • Kortere, bredere og lavere enn dagens modell
  • Intelligent plassutnyttelse
  • Innovativ bruk av materialer og et nytt nivå av
    sensoriske kvaliteter

Vi nevnte Priusen, og den nye Yarisen høster frukter fra det
selvladende hybridsystemet som først ble introdusert i 1997.

Yaris tok selv i bruk hybridsystemet i 2012, og Yaris Hybrid
ble raskt en favoritt hvor salget har bikket en halv million biler i Europa.

Nye Yaris tar som første modell i bruk 4. generasjon av
hybridsystemet i kombinasjon med en 1.5-liters motor, i motsetning til nye
Corolla, Rav4 og Camry som enten bruker en 2.0-liters eller 2.5-liters motor.

1.5-literen har kun tre sylindre med variable ventiler, og ved
bruk av nye løsninger skal den være langt mer effektiv enn tidligere motorer. Produsenten
hevder selv at drivstofføkonomien er forbedret med 20 prosent, og systemeffekten
øker med 15 prosent.

Så også rundt dette er det lov å forvente seg mye, for den første Yaris-modellen med 1.0-literen var ikke snauere enn at den også stakk av med tittelen som årets motor i 1999.

Og bare så det er sagt, de fire siste årene har denne prisen gått til Ferrari med sin 3.9-liters V8-motor.

Så der har du det, Yaris og Ferrari i samme åndedrag!

4. generasjon Yaris blir altså ny både på utsiden og innsiden, og selv en kompakt «billig-bil» som dette får en rekke førerassistenter akkurat som de langt dyrere modellene.

Blant annet får den som standard både adaptiv cruisekontroll
som fungerer i alle hastigheter, og filassistent som blant annet nye Corolla
også har.

Toyota har også tatt høyde for enda strengere sikkerhetskrav som kommer i 2020, og Yaris blir den første i kompaktsegmentet som er utstyrt med en midtkollisjonspute.

Yaris har siden 2001 vært produsert i Frankrike, og Toyota
har investert nærmere tre milliarder kroner i fabrikken for å legge til rette
for GA-B-produksjon.

Totalt er det solgt over 4 millioner Yaris i Europa de siste
20 årene, så 4. generasjonen har litt å leve opp til.

Og slik ser den ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter