Annonse
Hjem Elbiler Toyotas meget smarte bil

Toyotas meget smarte bil

Toyota LQ er så smart at til og med setene holder deg våken.

Verdens mestselgende bilprodusent henger kanskje etter når det kommer til elbiler, men det tar Toyota igjen på teknologi.

For smartere bil enn LQ skal du lete lenge etter.

Husker du Concept-i? Dette var et konsept Toyota viste fram i 2017, og foruten futuriske linjer som ligner på de LQ har var det mest oppsiktsvekkende den kunstige intelligensen (AI) bilen var utstyrt med.

AI’en kunne lærer seg å analysere mimikk, kroppsspråk og tonen i stemmen, vite hva du var interessert i, stimulere sansene via hva du ser, lukter og føler, og kunne både innlede samtaler og holde de gående.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette har Toyota og Toyota Research Institute (TRI) utviklet videre til det nye konseptet kalt LQ, og nå har AI jaggu også fått et navn ‒ Yui.

Og Yui nøyer seg ikke lenger med å kun snakke med deg, for nå skal den også kommunisere via lys og bevegelser. Og ja, Yui kan selvsagt også spille sanger som passer humøret og foreslå dagsaktuelle emner som kan diskuteres.

Om føreren er trøtt er Yui også på vakt.

LQ kommer nemlig med spesielle seter som kan blåse seg opp. Så om Yui oppdager at føreren blir sliten, vil seteryggen rette seg opp slik at føreren sitter i en mer vertikal posisjon. I så fall vil også setene blåse frisk luft mot føreren, noe som bør kvikke opp den trøtte føreren enda mer.

Ingen andre har kommet opp med en lignende løsning, så Toyota er første i verden med sitt årvåkne sete.

Men det er en drøss med andre ganske så oppsiktsvekkende ting med LQ.

Den er på det autonome nivå 4, noe som betyr at den kan kjøre av seg selv. Og sammen med Panasonic har Toyota også utviklet en smart parkeringsgreie.

Bilen kan nemlig kjøre til endestasjonen, slippe passasjerene av, og deretter selv kjøre til en parkeringsplass og parkere seg selv. Det er altså som å ha sin egen privatsjåfør.

Panasonic har også vært med på å utvikle det som er kjent som Augmented Reality Head’s Up Display (AR-HUD). Det betyr at informasjon blir vist i 3D, og på en mye smartere måte enn kun å speile en skjerm på frontruta.

AR-HUD åpner blant annet for å vise navigasjonspiler på en måte som gjør at pilen framstår i krysset du skal svinge i, og ikke på frontruta som dagens head up-display.

Avstanden symboler kan vises på er minimum sju meter, og maksimalt 41 meter foran bilen.

Når LQ skal være interaktiv med passasjerene kan Yui med lys vise hvem den henviser til. LQ har lys både i taket og gulvet, og henvender Yui seg for eksempel til passasjeren bak til høyre vil det lyse både ved føttene og over hodet til vedkommende.

Instrumentpanelet er for første gang for Toyota i organisk LED, ja, det som er kalt OLED som dagens moderne TV-skjermer.

Også de utenfor bilen kan se at dette er litt av en smarting.

For lyktene kan aktivere 1 million ørsmå speil, og på den måten vise symboler på bakken foran.

Ja, bilen er faktisk så smart at den bryter ned bakkenær ozon til oksygen, noe et nyutviklet katalysatorbelegg sørger for.

Fotokjemisk smog kan spaltes mens bilen kjører, og Toyota sier selv at bilen renser rundt 60 prosent av ozonet i 1.000 liter luft i løpet av en times kjøretur.

Så ikke bare er dette en elbil som ikke slipper ut skadelige stoffer, jaggu renser den ikke litt luft i samme slengen.

Bilen har for øvrig en rekkevidde på rundt 300 kilometer, og plass til fire personer.

Det nye konseptet vil bli vist fram under Tokyo Motor Show som starter om et par uker, og Toyota planlegger også å åpne for testturer i denne framtidsvisjonen neste år.

Da kan folk melde sin interesse, og de heldigste får seg altså en tur med denne svært så smarte bilen.

Og da får de også en ny kamerat med på kjøreturen.

Så hils Yui!

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker