Lille Ami tok knekken på C1

Da Citroën introduserte Ami hadde de nok ikke tro å at den skulle bli et lite fenomen, men det gjorde den. Og det betyr kroken på døra for C1.


Å tenke utenfor boksen er ikke så enkelt, men kan noen ganger være ganske så genialt. Som lille Citroën Ami.

For i framtiden må man tenke annerledes når det kommer til den urbane mobiliteten, spesielt i de store byene. Her spiller både plassmangel og overgangen til mer miljøvennlige alternativer inn.

-->
Og det er en oppgave som en bil som Ami kan løse. Eller kanskje mer riktig, et kjøretøy som Ami.

For dette er en kombinasjon av en moped og en bil, og kan kjøres av 16-åringer med mopedlappen.

Den er elektrisk, kan lades opp via 220V på tre timer og byr på en rekke smarte løsninger. Og kan altså bidra til å løse framtidens transport i byene.

Det håper iallfall Citroën, som har så stor tro på Ami at de like godt faser ut deres aller minste bil.

Mens Ami måler 2,41 meter i lengden, kan C1 skryte av hele 3,47 meter. Dette er faktisk kortere enn selv Fiat 500 som måler 3,57 meter, og en bil som Volkswagen Up framstår som en kjempe med sine 3,60 meter.

Den nest korteste bilen til Citroën er C3, som kryper under firemeteren med fire små millimeter.

Det franske merket har nå konkludert med at både Ami og C3 kan fylle rollen til C1 som produseres i tsjekkiske Kolin. Ami kan håndtere C1’s oppgaver som en urban sentrumsbil, mens C3 kan fylle rollen for de som også trenger en bil litt utenfor bysentraene.

Og det er nok med tungt hjerte at Citroën pensjonerer C1, for dette er en ganske så populær bil. Den kom i 2005, og siden har det blitt produsert nærmere 1,2 millioner biler.

Den ble oppdatert i 2014, og er tilgjengelig som både 3-dørs og 5-dørs. Den har også kommet i flere spesialversjoner, litt slik som Fiat 500, og blant annet finnes det en som motemagasinet Elle har vært med på å designe.

Citroën C3 er også en såkalt supermini som ble lansert for akkurat 20 år siden, og kom i 3. generasjon i 2016. Den fikk også en midtlivs-oppdatering i 2020, så den er ganske så moderne.

Den har sine slektninger i DS 3, Peugeot 208 og storesøster Citroën C4 Cactus, som måler 4,17 meter. C3 er også tilgjengelig i Norge, og har her en ganske så rimelig startpris på 289.000 kroner.

Ami er foreløpig ikke på plass i Norge, men etter suksessen i Frankrike har Citroën allerede begynt å eksportere den til andre land ‒ eksempelvis Storbritannia.

Så ikke bli overrasket om den dukker opp, og den blir ikke akkurat mindre aktuell når vi vet at Citroën også sysler med en buggy-utgave av kjøretøyet. Den kan du sjekke ut via en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter