Lexus rundet 10 millioner biler


Rett før Lexus runder 30 år kan de feire litt av en milepæl ‒ bil nummer 10 million.

I 1983 hadde Toyota bestemt seg for å lage en helt ny luksuriøs sedan som fikk kodenavnet F1 (Flagship One).

Dette holdt de hemmelig i flere år, og først i 1986 ble planene delt med den amerikanske delen av selskapet ‒ som skulle være hovedmarked for den nye satsingen.

Den amerikanske delen så raskt at den beste løsning ville være å opprette et helt nytt merke med et nytt forhandlernettverk, men de japanske sjefene var ikke like sikre.

Men etterhvert innså også de at man ikke kan selge luksusvarer på et supermarked, og dermed var et nytt merke født.

Og som vi vet ga de merket et navn som skulle fjerne enhver tvil om at det handlet om luksusbiler.

Lexus.

I september 1989 avduket de sin aller første bil, en LS 400.

Siden har de knapt sett seg tilbake, og i dag er de mer populære enn noensinne.

De tilbyr nå en rekke modeller, RX og NX, LC og LS-flaggskipet, nye ES den splitter nye UX-modellen.

Dette har resultert i et salg på formidable med 698.330 biler i 2018, opp 4,5 prosent fra 2017.

‒ Lexus fortsetter å nyte betydelig vekst rundt om i verden, utvider sitt fotavtrykk i vekstmarkeder og bekrefter posisjonen i det etablerte. Merkets klare fokus på fantastiske produkter og kundeopplevelser fra de beste forhandlerne vil støtte den globale veksten i årene som kommer, sier Lexus’ internasjonale president, Yoshihiro Sawa.

I Europa har de også et godt momentum, og oppgangen er på smått utrolige 76 prosent siden 2014. Lexus solgte 76.188 i dette markedet i fjor, og noterte seg for vekst for femte året på rad.

Merket har spesielt stor suksess med sine hybrider, som steg 20 prosent i 2018. I Europa sto de selvladende hybridene for 95 prosent av salget.

Globalt har nå salget passert 10 millioner biler siden 1989, noe som skjedde 19. februar.

Det er ingen grunn til å tro at dette stopper opp, og Europa tar nå imot to nye biler‒ ny ES og den urbane crossoveren UX.

Spesielt UX kan bli en lei konkurrent for de andre merkene med litt dyrere biler, for denne er svært så aggressivt priset. SUV-modellen har nemlig fått en startpris på under 400.000 kroner her i Norge, noe som blant er godt under den billigste Volvo XC40.

Lexus har også kommet med en rekke spesialmodeller som de har hatt suksess med de siste årene, og har akkurat lansert en helt ny IS 300 F Sport Black Line Special Edition i USA.

Denne kommer ikke med svart lakk, men har et mørkt preg over seg. Dette inkluderer også disse svært eksklusive felgene som flaggskipet LS og byr på, og kommer blant annet med svarte speilhus.

Slik ser den spesialversjonen ut.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Lexus har frisket opp RC F

Lexus kommer med en oppdatert RC F som er den blå her, og en baneversjon som her er til venstre. (Alle foto: Lexus)

Les mer om:

Nyheter