Lexus har frisket opp RC F


2020-modellen av Lexus’ sportslige RC F har fått et friskere design, og produsenten kommer nå også en baneutgave av modellen.

Lexus introduserte RC til verden i 2013, og året etter kom de med en enda mer potent utgave kalt RC F.

Sportsbilen med F for flaggskip bak navnet hadde den gang en 5-liters V8 som vred 473 hestekrefter ut av motoren, og en aktiv bakvinge sørget for best mulig grep i forskjellige situasjoner.

Siden den gang har det selvsagt skjedd mye, og rivaler som BMW og Mercedes har kommet med nye potente utgaver som skal konkurrere med RC F. Japanerne svarer nå med en oppgradert utgave samt at baneutgave, og begge skal inn i produksjon allerede i mars.

Den oppgarderte RC F har faktisk mindre krefter enn den utgående modellen, og det kan vi takke stadig strengere utslippskrav for.

Motoren som fortsatt er en 5,0-liters V8 yter nå 464 hestekrefter, og med et dreiemoment på 520 Nm gjør den unna sprinten på 4,5 sekunder takket være en kombinasjon av startkontroll og en 8-trinns automatkasse.

Men ingen vil jo at en ny modell er dårligere enn den gamle, så Lexus har erstattet de manglende hestekreftene med et nytt design, stivere oppsett og mindre vekt.

Bilen er ganske så lik den utgående utgaven, men det er mulig å oppdage forskjeller.

‒ Frontlysene har nå et design som har stablede LED-lamper og integrerte kjørelys. Formen på signaturgrillen har blitt endret ved å legge til en leppe som strekker seg over den nedre del av støtfangeren. Nye baklykter pakkes pent inn i en fornyet støtfanger for å gi RC F et renere, mer meislet utseende, melder Lexus Norge.

Den japanske produsenten har fått ned vekten ved en rekke ny smarte løsninger, blant annet ved å benytte hule aksler på bakre hjuloppheng, krympe andre deler og benytte flere aluminiumskomponenter.

Nytt av året er også at de kommer med en baneversjon av RC F kalt Track Edition, og her er det fokusert enda mer på vekt og aerodynamikk.

Et godt eksempel er frontfangeren. Nedre delen av denne er laget av karbonfiber for å spare vekt, men også designet for å øke marktrykket for bedre grep og mer presis styring.

Den aktive bakvingen er erstattet med en fast vinge i karbon, noe som gir flere fordeler rundt en bane. Den er lettere, reduserer luftmotstand og bedrer også grepet. Resultatet er ifølge Lexus opptil 26 kilo ekstra marktrykk i forhold til den aktive bakspoileren.

Baneversjonen kommer også med ting som karbonkeramiske bremserotorer, karbonfiber på tak og panser, titan lyddemper og eksosrør og karbonfiberinndeling bak baksetene og en karbonstøtfangerforsterkning.

Flere av karbonløsningene er arvet fra superbilen Lexus LFA, og da må vi bare tro at de er bra.

Motoren er dog den samme som i RC F, men det flytter seg altså raskere rundt en bane.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter