Lexus oppdaterer favoritten

Siden 1998 har Lexus solgt mer enn 3,5 millioner eksemplarer av RX, og nå kommer modellen i 5. generasjonen.


Lexus har nå et ganske stort fokus på helelektriske biler, og skal blant annet vise fram konseptet Lexus Electrified Sport under Goodwood-festivalen i England senere denne måneden.

Dette er bilen som mange tror blir arvtakere til selveste Lexus LFA, og var blant de 16 elbilene Toyota-gruppen viste fram i desember. Ja, 16 elbiler.

Men Lexus har selvsagt ikke glemt bilene som har lagt grunnlaget for merket som Toyota stiftet tilbake i 1989, og det inkluderer også SUV-modellen RX som kom i salg i 1998.

Denne, RX 300, er kjent som verdens første luksus-SUV, og var da 4,58 meter. Siden har modellen blitt oppdatert fire ganger, og senest i 2015. Da hadde også lengden økt til 4,89 meter, så bilen hadde vokst seg ut av C-segmentet og inn i D-klassen.

Sammen med nylig lanserte NX og RZ skal trioen forme det neste kapitelet i Lexus’ SUV-historie i D- og E-segmentet, og befinner seg dermed midt i hjertet av det litt mer luksuriøse bilmerket.

Så det japanske merket har gått seriøst til verk når de har oppdatert RX som er bygd på samme plattform som NX, som viderefører det såkalte spindlebody-designet og Tazuna-prinsippet på innsiden.

Den nye generasjonen har fått en slankere form og er også 90 kilo lettere enn utgående modell, og er også litt lavere og har også et lavere tyngdepunkt.

Dette er de store nyhetene til Lexus RX:

  • Eksteriørets spindlebody-design uttrykker dynamisk eleganse
  • To elektrifiserte drivlinjer blir tilgjengelige i Norge: RX 500h performance-hybrid, RX 450h+ plug-in hybrid
  • En ny plattform og nye dynamiske systemer med Lexus Driving Signature, en kombinasjon av kontroll, komfort og tillit
  • Førerfokusert, ergonomisk Tazuna-interiørdesign
  • Nyeste generasjon multimediesystem med 14” berøringsskjerm
  • Nyeste Lexus Safety System+ er standard i alle utstyrsgrader

‒ Med nye RX var vi fast bestemte på å ivareta Lexus’ DNA bestående av uovertruffen kvalitet, komfort og raffinement, samtidig som vi løftet kjøreopplevelsen til neste nivå med unike Lexus driving signature, sier Koji Sato, President i Lexus International.

Det er ikke klar en ren elbilutgave av RX, men det kommer tre elektriske varianter til Europa. Av disse finner to veien videre til Norge, RX 450h+ plug-in hybrid og Lexus’ første turbohybrid i form av RX 500h. Denne kommer også med Direct4 dreiemomentstyring.

I tillegg kommer RX 350h til Europa, men altså ikke til Norge.

RX 500h-utgaven kan skilte med 371 hk og et dreiemoment på 645 Nm, og klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Lillesøster 450h+ har 309 hk og 572 Nm, og klarer sprinten på 7,0 sekunder.

I tillegg til tittelen som den første luksus-SUVen har RX flere viktige milepæler bak seg. I 2005 kom versjonen RX 400h som kombinerte en V6-motor med en kraftig elmotor, og i 2016 ble den første bi med Lexus Safety System+-systemet. I 2019 introduserte RX også BladeScan adaptive fjernlys, en teknologi som bruker et roterende knivblad-formet speil for å bedre opplysningen fra LED frontlykter.

Med den nye generasjonen tar også den viktige RX-modellen steget inn i 2020-tallet, og bærer dermed arven fra 1998 videre.

Her er bilder av Lexus RX:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter