Leveringstrøbbel for ID.3 og ID.4

Volkswagen Norge sliter med å få nye ID.3, ID.4 og ID.4 GTX fra Tyskland, noe som medfører forsinkelser i kundeleveransene.


Det var ventet at den nye elbilen Volkswagen ID.4 skulle fyke rett til topps på registreringsstatistikken da den kom, og den er riktignok Norges 3. mest populære etter første halvår av 2021.

Men den var langt fra en ener i juni, hvor det ble registrert 872 slike. Den var da femte mest registrert bil, slått av Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq og Toyota Rav4.

Elbilen som skulle overta der e-Golf slapp, ID.3, var ikke en gang på topp-10-lista. Med kun 380 registreringer var den 12. mest registrert i juni, ifølge statistikken til OFV.

En annen statistikk, den på elbilstatistikk.no, viser at det i skrivende stund kun er registrert 186 ID.3 og 375 ID.4 så langt i juli, mens det til sammenligning er registrert 602 eksemplarer av Skoda Enyaq denne måneden.

Og går vi så over på elbilforum.no finner vi kanskje noe av forklaringen på dette. I tråden opprettet 15. juni er det fire sider med innlegg, hvor brukerne forteller om forsinkelser rundt leveringer av ID.4.

Vi har vært i kontakt med en kunde som sier at det mest sannsynlig er flere tusen kunder som er rammet av forsinkelsene, og at vedkommende har fått forskjøvet sin leveringsdato to ganger. Den er nå to måneder forsinket, og det er ikke lenger en leveringsdato på bilen.

I et brev til forhandlerne forklarer importøren at forsinkelsene rundt ID.3, ID.4 og ID.4 GTX er utenfor deres kontroll, og at de ikke får gjort mye med leveringssituasjonen.

Volkswagen ID.4.

Det store problemet skal være at Volkswagen mangler noen spesifikke deler fra underleverandører som gjør at bilene køer seg opp ved fabrikken, og visstnok skal tilhengerfeste være blant disse delene.

Og flommen i Tyskland den siste uken har helt sikkert ikke gjort ting enklere for Volkswagen.

Importøren forklarer i brevet at dette gjelder biler som ble produsert i uke 20 og utover, og at det er ID.4 1st-kundene som allerede har opplevd forsinkelser som er hardest rammet.

Vi har prøvd å få en kommentar fra Volkswagen Norge, men har ikke klart dette.

For Volkswagen har ikke overgangen til rene elbilmodeller gått smertefritt, og allerede før leveringene av ID.3 var i gang kom det signaler om at Volkswagen slet med produksjonstakten. Hovedproblemet da var programvaren til infotainment-systemet, et problem som dukket opp allerede i 2019.

Da bilen endelig var på plass i Norge i august i fjor, ble det raskt avdekt en rekke tekniske problemer med bilen. Igjen var det programvaren som skapte trøbbel, og den mest alvorlige feilen var at bilens frontrute på få sekunder kunne dugge helt til.

Nå er ikke Volkswagen alene om å ha verken teknisk trøbbel eller leveranseproblemer med nye elbiler, noe mange andre merker også har opplevd.

Faktisk er det nå et globalt problem knyttet til mikrochip, og mangelen på denne kritiske komponenten i moderne biler kan vare langt inn i 2022. Det fører igjen til forsinkelser i produksjonen, og dermed oppstår det problemet som nå Volkswagen Norge opplever.

Nemlig at frustrerte kunder ikke får levert sin nye bil til den datoen de først var lovet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter