Legenden Civic runder 50 år

Det er produsert solide 27,5 millioner eksemplarer av Honda Civic, og en av historiens mestselgende biler runder nå 50 år.


1972 var et godt år for kanskje spesielt musikkinteresserte, for det er året da to av historiens aller største band ble dannet ‒ Abba med norske Anni-Frid Lyngstad som et av medlemmene og amerikanske Kiss.

Og hitlåter som «Dancing Queen», «Chiquitita», «Super Trouper», «I Was Made for Lovin' You», «Heaven's On Fire» og «Crazy Crazy Nights» har garantert dundret ut av høyttalerne i Honda Civic’er millionvis av ganger, for på bilfronten dukket denne viktige modellen opp det samme året.

-->
Filosofien bak var enkel. Honda ville introdusere en morsom og drivstoffeffektiv 3-dørs kombi som var «en bil for verden», og de visste eksakt hva som krevdes.

Etter at Honda ville utvide porteføljen som på 1950-tallet besto av tohjulinger, gikk de som mange andre i Japan for såkalte kei-biler ‒ mikrobiler. Høydepunktet kom i 1967 med et sjarmtroll kalt N360.

Denne ble fulgt opp av flere nye og små N-modeller, og den lille N-serien fikk leve i fem år. Ja, til 1972.

Da hadde Honda klar sin første internasjonale bil, og det gikk under ett år fra Civic var presentert hjemme i Japan til den faktisk dukket opp i bilnasjonen USA. Siden den gang er det kun to andre modeller som har solgt mer enn Civic i USA, så ja, den ble en gedigen hit på linje med de signert Abba og Kiss.

Den banet også vei for andre legendariske modeller som fulgte i kjølvannet, slik som storselgerne Volkswagen Golf (1974) og Ford Fiesta (1976).

Og Honda Civic ble virkelig en bil for verden, for når det nå feires at ikonet runder 50 år har det blitt solgt mer enn 27,5 millioner eksemplarer av bilen i over 170 land. Det er imponerende.

Modellen går nå inn i sitt sjette tiår med lanseringen av 11. generasjon, og Honda håper selvsagt at den populære bilen skal fortsette å sette nye klassestandarder og overgå forventningene til kunder over hele verden.

Vi feirer med et skikkelig tilbakeblikk på den lengstlevende bilmodellen i Hondas historie, og det betyr ikke minst et gjensyn med gamle klassikere. Vi lar Honda selv forklare de forskjellige utgavene.

1972-1979: En samfunnsborger for alle innbyggere

Den første Civic ble utviklet som en global bil for alle markeder, og tilbyr eksepsjonell praktisk bruk i hverdagskjøring. En av de første Honda-bilene som ble solgt i Europa, og oppnådde umiddelbar anerkjennelse for sitt kompakte design, imponerende drivstofføkonomi og brukervennlighet.

Utstyrt med en revolusjonerende Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC)-motor, ble Civic den første bilen som overholdt verdens strengeste utslippsbestemmelser, Clean Air Act fra 1970, som satte standarden for framtidige utslippsmål for den globale bilindustrien.

Den 1. generasjonen Civic ble først produsert i Suzuka Factory, Japan. Akkumulert produksjonsvolum nådde 1 million enheter i løpet av de første fire årene.

Inn på 80-tallet: Civic blir myndig

I 1979 kom 2. generasjon Civic sammen med en forbedret CVCC-II-motor, som bygger på suksessen til den originale Civic med en 1.3-liters motor som ga en jevnere kraftleveranse i tillegg til at den var mer økonomisk.

Utvalget av modeller ble også utvidet med en 1.5 liter sedan, kombi og stasjonsvogn. En 5-trinns manuell girkasse ble også lagt til utvalget.

Modellen introduserte en ny karakteristisk to-boks trapesformet design med frontgrillen og frontlyktene som fikk et mer kantete utseende. Imidlertid var denne formen kortvarig da Civic vokste i popularitet og en ny modell var nødvendig for å møte forbrukernes etterspørsel etter større biler.

3. generasjon Civic kom i 1983 med en bredere akselavstand og et mer kantet design. Det er kjent for introduksjonen av Hondas «Man Maximum-Machine Minimum»-prinsipp, en menneskesentrisk tilnærming til design som sikrer at teknologien og utformingen dekker behovene til sjåføren og passasjerene.

I dag er dette prinsippet fortsatt med på å definere alle Honda-modeller, for å bidra til å levere plassen og brukervennligheten som forventes av moderne sjåfører.

Den var tilgjengelig i tre karosseristiler: en 3-dørs som la vekt på sporty kjøring, en mer praktisk 4-dørs sedan, og en 5-dørs Civic Shuttle stasjonsvogn som ga eksepsjonell plass og nytte.

En sportigere Civic Si-variant ble også introdusert med en 1.6-liters DOHC-serie 4-sylindret motor.

1987 – 2000: Nye standarder for kvalitet og ytelse

I 1987 introduserte 4. generasjon Civic en ny serie motoralternativer med Hondas VTEC-system (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Dens variable timing-mekanisme revolusjonerte motorteknologien, og ga bedre ytelse ved høye turtall og forbedret drivstofforbruk ved lave turtall – og ga Civic flere priser.

5. generasjon Civic fulgte raskt etter i 1991, og debuterte med en slankere og mer aerodynamisk form, for en sportigere appell – samtidig som den beholdt den daglige funksjonaliteten bilen var blitt synonymt med.

6. generasjon Civic ble utviklet for å skape en høyere verdi i sin klasse. På 1990-tallet ble lavere drivstofforbruk og andre miljøtiltak mer betydningsfulle. Så denne hadde en nyutviklet VTEC-motor. Den inneholdt også «Hondamatic Transmission» en automatisk kontinuerlig variabel girkasse (CVT) for første gang, som ga sømløse girskift og manuell-lignende økonomi.

Med utgangspunkt i de eksepsjonelle dynamiske egenskapene til standard Civic, debuterte Honda den ytelsesfokuserte Type R-varianten i 1997.

Med fokus på å levere den mest ekstreme ytelsen til nå fra Civic, ble den katalysatoren for 25 års suksess for Honda i konkurransedyktig hot hatch-sektor.

2001 – 2021: Milleniums-Civic

7. generasjonen kom i 2000 og ble den første Civic som tilbyr hybridteknologi i 2001.

Denne Civic registrerte verdens mest drivstoffeffektive 5-seters produksjonsbensinbil med ultrahøy drivstofføkonomi på 29,5 km/l.

I 2005 kom 8. generasjon kombi med futuristisk stil for europeiske markeder, en Perspex-grill og trekantede aksenter – inkludert doble enderører – som gjorde den til en av de mest karakteristiske bilene på veien.

Det var også den første generasjonen Civic som hadde Hondas magiske seter, hvor bakseteputene kan heves for å skape et høyt lasteområde. Dette ble muliggjort av ingeniører som plasserte drivstofftanken under forsetene – en plan for å oppnå innvendig plass og brukervennlighet fulgte fortsatt i dag i ulike Honda-modeller.

9. generasjonen Civic la til ytterligere raffinement for å skape en godt avrundet pakke for kundene, inkludert klasseledende effektivitet. Med en revidert 1.6 DTEC-motor oppnådde bilen en Guinness World Records-tittel for «Lavest drivstofforbruk i alle 24 sammenhengende EU-land», og registrerte et gjennomsnitt på 2,82 liter per 100 km over 13.498 kilometer i en 25 dagers kjøretur på tvers av alle 24 tilstøtende EU-landene.

En fullstendig ombygd 10. generasjon kom i 2015 med et utvalg av to VTEC Turbo-motorer og innebygde avanserte sikkerhetsfunksjoner og førerhjelpemidler, Honda Sensing, for første gang.

Konstruert med et stivere chassis og større dynamisk ytelse, ga den den perfekte plattformen for 2017 Civic Type R, som satte nye ytelsesgrenser for høyytelses kombibiler.

Bilen ble hyllet universelt for sin direkte håndtering, umiddelbare gassrespons, høye toppfart, stabilitet og eksepsjonelle stoppkraft ‒ alt dette bidro til at Type R satte en ny standard rundetid for forhjulsdrevne biler på Nürburgring Nordschleife i Tyskland i april 2017.

2022: En ny æra av Civic

Bygget på 50 års arv, blander 11. generasjon Civic sterk ytelse og effektivitet med forbedrede nivåer av interiørkomfort, visuell appell og generell brukervennlighet.

Den siste iterasjonen markerer en stor milepæl for Honda i Europa, siden det er den nyeste modellen i serien som er elektrifisert, og fullfører Honda Motor Europes 2022 «Electric Vision»-forpliktelse om å elektrifisere alle vanlige modeller.

Den har den mest avanserte utgaven av merkets flerfoldige prisvinnende e:HEV full-hybrid drivsystem som standard, og tilbyr engasjerende dynamikk og ytelse med imponerende økonomi og effektivitet.

‒ Helt siden den 1. generasjonen, som ble lansert til så stor anerkjennelse, har Honda Civic vært en ikonisk modell for europeiske kunder, sier Tom Gardner Senior Vice President hos Honda Motor Europe.

‒ Den 11. generasjonen innkapsler kjerneegenskapene til funksjonalitet, brukervennlighet og komfort fra den aller første generasjonen Civic. Den har blitt konstruert for å sikre at drivverket, styringen og fjæringen leverer de engasjerende nivåene av ytelse, dynamisk respons og tilbakemeldinger som alltid har vært sentrale for Civics appell.

Her er bilder av Honda Civic, en høyst levende legende:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured