Legende skal kjøre Extreme E

Carlos Sainz er ikke som alle andre seniorer. Som 57-åring vant han like godt Dakar-rallyet, og som 58-åring skal han delta i historiens villeste rallyserie.


Om du sier navnet Carlos Sainz til noen i dag, vil de mest sannsynlig tenke på junioren i familien. 26-åringen hever sin lønn hos McLaren, og har som mange av de andre førerne i formel 1-sirkuset blitt kjendis via Netflix-serien «Formula 1: Drive to Survive».

Men mange av de med noen år på baken eller med stor interesse for motorsport vil kanskje tenke på den «originale» Carlos Sainz, senioren i familien.

Han startet sin idrettskarriere med å prøvespille for selveste Real Madrid og bli spansk mester i squash som 16-åring, men har var solgt da han fikk smaken på motorsport. Ja, til og med advokatstudiene fikk da seile sin egen sjø.

Sainz skulle da også vise seg å være litt av et rattalent, og tre år etter at Ford ga han sjansen i rally-VM tok han sin første tittel i 1990. Han fulgte opp med nok en tittel i 1992, og har siden også vunnet Dakar-rallyet tre ganger.

Sist det skjedde var faktisk i år bak rattet på en Mini, og det er litt av en prestasjon. Dakar-rallyet regnes nemlig for det tøffeste en rallyfører kan begi seg ut på, men den da 57 år gamle Sainz lot seg åpenbart ikke tynge av alderen. Kanskje har han lagt grunnlaget på squashbanen?

En så hard påkjenning vil ikke den helelektriske Extreme E-serien være, men den er hakket villere når det kommer til løypeprofiler.

Extreme E skal sette fokus på klimaendringene, og skal kjøres på de mest utsatte områdene rundt om på kloden. Her skal deltakerne kjøre ørkenetappe, havetappe, arktisketappe, regnskogetappe og isbreetappe ‒ alt i bærekraftens tegn.

Det er selvsagt en beinhard kamp om å få delta i denne unike serien hvor vår egen Andreas Bakkerud fortsatt er aktuell som fører, og i så fall skal han måle krefter mot en ekte legende.

For som det 10. laget er Acciona klar for Extreme E, og med på det laget kommer Carlos Sainz og Laia Sanz som førere.

For bærekraft handler ikke bare om klimaet, men også for selve motorsporten. I dette tilfellet betyr det at hvert av lagene skal ha en mannlig og en kvinnelig fører.

Sainz senior gleder seg selvsagt som en liten unge.

‒ Dette er utvilsomt en ny type konkurranse i motorsporten, og ikke bare på grunn av biltypen som er 100 prosent elektrisk og off-road, men også på grunn av formatet, sier Sainz.

‒ Å konkurrere i et mesterskap der det er likestilling, hvor begge førerne er like viktige og hvor begge skal vinne og tape sammen, er veldig originalt og inkluderende. For en veteran som meg er dette en av de siste tingene jeg ennå ikke har prøvd ut, og jeg vil ikke etterlate meg et slik uutforsket territorium!

Sainz blir ikke den eneste legenden i den ekstreme serien.

Fra før har de to tidligere lagkameratene, rivalene og verdensmesterne i formel 1, Lewis Hamilton og Nico Rosberg, meldt på hvert sitt lag. De skal ikke delta selv, men for de to teamsjefene gjelder det nok først og fremst å ikke bli slått av den andre.

Rosberg har akkurat bekreftet at Petter Solbergs tidligere lagkamerat i rallycross, svenske Johan Kristoffersson, blir hans mannlige fører. Hamilton har fortsatt ikke sagt hvem som skal kjøre for han.

Extreme E er altså en helelektrisk serie, og lagene benytter den samme bilen kalt Odyssey 21. Dette er en ekstrem terrengbil med 557 hk som veier 1.650 kilo, og klarer 0-100 km/t på raske 4,5 sekunder.

Den første av de fem rundene starter 20. mars neste år, og er kalt Desert X Prix og er en ørkenetappe i Saudi-Arabia.

Deretter venter Ocean X Prix i Senegal i slutten av mai, Arctic X Prix på Grønland i slutten av august, Amazon X Prix i Brasil i oktober og til slutt Glacier X Prix i Argentina i midten av desember neste år.

Hver etappe består av mellom 16- og 20 kilometer, og begge førerne på lagene skal tilbakelegge den samme distansen.

Og blir dette den suksessen som det kan se ut til, vil kanskje de fleste tenke på senioren når de hører navnet Carlos Sainz på denne tiden neste år?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport