Fiskeindustrien er svært viktig for Norge, men den kommer med en trafikal bakside ‒ nemlig transporten. Det er nemlig ikke alle som bryr seg like mye om å gjøre dette etter reglene.
Problemet er rennende fiskevann, som i utgangspunktet er noe svineri. Men enda verre ‒ det kan også potensielt skape trafikkfarlige situasjoner.
-->
Statens vegvesen har tidligere listet opp en del negative punkter rundt fiskevann som lekker fra lastebilene:
Om vinteren fryser dette vannet til is på veien og det kan danne store istapper i hekken på vogntogene.
Om sommeren kan det føre til sleipt og glatt føre, spesielt for motorsyklister.
Det griser til dekket på fergene og skaper vond lukt på hvileplasser.
Det er til fare for andre trafikanter.
Ifølge Mattilsynet kan avrenning fra fisketransporter også representere en mulig fare for spredning av fiskesykdommer.
Hvert år kjører Vegvesenet en storkontroll i tilknytning til fisketransporten, og bakgrunnen for dette finner vi gjennom hele året. Hver uke kommer nemlig kontrollørene over lastebiler med rennende fiskevann, som dermed får kjøreforbud.
Grunnen er ganske så enkelt. Fisken blir transport i kasser fylt med is. Om lasterommet ikke er tilstrekkelig nedkjølt, vil isen smelte og blodig fiskevann renner deretter ut fra kjøretøyet og ned på bakken.
Men for de som blir stanset med rennende fiskevann er det også enkelt å komme seg videre. Løsningen er nemlig å senke temperaturen i kjøleren slik at avrenningen stanser, men i likhet med fiskevannet er også mange sjåfører sleipe. Når de kjører fra kontrollen justerer de igjen opp temperaturen, og dermed renner fiskevannet nok en gang.
Det er nemlig ikke uvanlig at Vegvesenet stopper samme transport flere ganger på samme dag, noe de også opplevde under storkontrollen i forrige uke.
Kontrollørene stanset hele 109 lastebiler med blodig og rennende fiskevann, og disse måtte stå stille til avrenningen hadde stanset.
Men:
‒ Sju av vogntogene fikk bruksforbud to ganger på samme tur, og ett vogntog fikk bruksforbud hele tre ganger på en og samme tur. Det er altfor dårlig, sier Kim Ruben Våge hos Statens vegvesen.
Storkontrollen strekte seg fra Malvik i Trøndelag ned til Jessheim i Viken, og de fikk dermed kontrollert mesteparten av fisketransporten onsdag og torsdag. Flere av disse ble altså opptil flere ganger under transporten.
‒ Mange av kjøretøyene som ble stoppet hadde unormalt høy kjøling på lasterommene sine. Alt fra -26 grader til rundt -10. Det vi normalt ser er at kjølingen står på mellom 0 og -2 grader, sier Våge.
Bakgrunnen finner vi muligens i noe kontrollørene fikk høre allerede under den første dagen av kontrollen. Da kunne nemlig en av sjåførene fortelle at han hadde fått melding fra sin arbeidsgiver om at Statens vegvesen skulle ha storkontroll med fokus på avrenning. Han ble oppfordret til å ha på tilstrekkelig kjøling.
Statens vegvesen sier at de jobber kontinuerlig med trafikksikkerhet og rettferdige konkurransevilkår til næringen, og er skuffet over at sjåførene blir oppfordret til å ha tilstrekkelig kjøling kun fordi de blir varslet om en kontroll.
‒ For som oftest er det ikke slik, sier Våge.
Med seg under storkontrollen hadde Vegvesenet fått både Mowi, Salmar, Sjømat Norge og Sjømatbedriftene, og i tillegg deltok politiet.
‒ Det er veldig bra at oppdrettsnæringen deltok på kontrollen. Da fikk de selv se omfanget av avrenningen, hvilken utfordring den skaper, og hvor trafikkfarlig den er, sier Våge.
‒ At de deltok sender et sterkt signal om at det må bli en løsning på dette snart. Avrenningen kan skape potensielt mange trafikkfarlige situasjoner. Vi kan ikke vente til ulykken skjer før vi gjør noe med det.
Vegvesenet har allerede varslet om en ny storkontroll til neste år, og håper at sjømatnæringen også deltar da.
‒ Ut fra konstruktive møter vi har hatt med næringen, forventer vi at det vil være en klar forbedring til 2023, sier Våge.
Sjømatbedriftene uttalte allerede i 2020 at rennende fiskevann måtte stoppes, men enn så lenge ser det altså ikke ut til at problemet har blitt mindre.
Slik så det nemlig ut da Statens vegvesen sjekket lastebilene i april i fjor:
Les også: