Xpeng har klar en rimelig versjon av SUV-modellen G9, og denne presser prisen ned med hele 70.000 kroner. (Fotos: Xpeng)

Lanserer en Xpeng G9 som er 70.000 kr billigere

Nytt år, ny versjon. Xpeng knaller til med en ny billigversjon av den helt ferske G9-modellen.


Så sent som noe dager før jul kunne Xpeng Norge annonserer at de åpner for salget av sin neste elbil, SUV-modellen G9 vist fram på Oslo Motor Show bare noen måneder tidligere.

Startprisen lød da på 568.220 kroner, men dette var altså i 2022. Fra og med 1. januar 2023 fikk som kjent elbilene nye avgifter å forholde seg til, en vektavgift og en moms for summen over 500.000 kroner.

Så da vi gikk inn i et nytt år ble prisen justert til 606.200 kroner for den rimeligste utgaven, en Long Range med tohjulsdrift. Den andre utgaven som kunne bestille, Performance med to elmotorer, har en startpris på 677.925 kroner.

Men det er på vei en utgave som presser prisen langt ned mot en halv million kroner, en som er kalt Xpeng G9 RWD Standard Range. Den er utstyrt med et batteri på 78,2 kWh, mens de to andre har batteripakker på 98 kWh.

‒ Vi er svært fornøyde og glade for den fenomenale responsen G9 har fått i det norske markedet så langt, og vi er overbevist om at denne nye innstegsmodellen, med alt av utstyr inkludert, vil sørge for at bilen blir aktuell for enda flere kunder, sier Claes Persson, administrerende direktør i Xpeng Motors Norge.

Med et mindre batteri faller selvsagt også rekkevidden, fra forventede 570 kilometer for den som ruller aller lengst til en rekkevidde som forventes å lande på 460 kilometer for Standard Range.

Den nye innstegsversjonen har heller ikke samme ladeeffekt som de to andre, som kan by på lynraske 300 kW. Men det går unna med Standard Range også, for denne byr på hele 260 kW ladefart ‒ noe som er helt i toppsjiktet av det elbilene her i Norge kan tilby.

Når det gjelder krefter har den nye versjonen 313 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Nm, noe som åpner for 0-100 km/t på 6,4 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Det er selvsagt et godt stykke bak AWD-utgaven med 551 hk og 717 Nm, noe som skyver den lynraske SUV-modellen opp til 100 km/t på sportslignende 3,9 sekunder. Men 6,4 sekunder på sprinten er godt innenfor det og, så forbikjøringene bør gå relativt raskt unna.

Men det viktigste er selvsagt hvor mye G9 Standard Range presser prisene, og det er ganske mye. Den rimeligste til nå starter altså på 606.200 kroner, men blir grundig slått av G9 Standard Range som har en startpris på 536.275 kroner. Det er altså ned formidable 69.925 kroner.

Xpeng Norge kan også lokke med et tilbud som foreløpig skal vare ut mars, for prisene for alle tre G9-utgavene inkluderer pakken «Premium Comfort & Audio» (verdi 39.990 kroner) og den selvoppblåsbare madrassen for to personer «Sleeping Kit» (verdi 8.900 kroner).

For ja, med en lengde på nærmere 4,9 meter er det mulig å legge seg litt nedpå i G9.

Komfort- og lydpakken som Xpeng spanderer inkluderer ting som dette:

  • Nappa skinnseter med massasje i fire av setene og lengdejusterbare sitteputer i både fører- og baksetene er inkludert.
  • Forsetepassasjeren kan vippe ut en egen fotskammel.
  • Et enormt stereoanlegg produserer hele 1.940 watt med 18 høyttalere fra Dynaudio.
  • To førerspesifikke høyttalere for navigasjonssending og telefonsamtale og en utvendig høyttaler plassert under frontstøtfangeren.
  • Totaleffekt for alle høyttalerne i bilen er 2.150 watt.

Her er bilder av Xpeng G9, storesøsteren til Xpeng G3 som snart nærmere seg tusen biler her i Norge:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter