Toyota Norge sier at de kan levere de fleste modellene nærmest omgående, så der slipper kundene unna lange ventelister. Her den nye Corolla Cross. (Fotos: Toyota)

Lang leveringstid? Ikke hos Toyota

Selv februars nest mest populære nybil, bZ4X, kan leveres nærmest omgående.


Det har vært kalt den perfekte storm ‒ alle de problemene som har rullet over bilindustrien på samme tid. For det har blåst orkan i kastene.

Det startet med en stadig stigende etterspørsel av brikkesett, som nye biler er helt avhengig av. Slike brikkesett blir også brukt i en masse annen elektronikk, og spesielt i grafikkort som også har opplevd en voldsom etterspørsel både grunnet nye spillkonsoller og nye store datasentre både i tilknytning til datalagring og kryptovaluta.

Men grunnet en halvledermangel har ikke brikkesettprodusentene klart å holde tritt med etterspørselen, noe som altså går utover bilproduksjonen.

Så dukket pandemien opp, noe som ikke bare gikk utover produksjonen av brikkesett, men også selve bilproduksjonen. Spesielt i viktige Kina har det vært svært strenge restriksjoner, og pandemien har også ført til leveringstrøbbel både av komponenter til fabrikkene og nye biler ut til forhandlere.

På toppen av dette brøt krigen i Ukraina ut for et drøyt år siden, noe som har forsinket produksjonen ytterligere. Landet produserer flere viktige komponenter til nye biler, mens Russland har vært en viktig leverandør av flere råmaterialer som bilproduksjonen er avhengig av.

Resultatet av alt dette er at nybilregistreringene i Europa falt med mer enn 10 prosent i 2022, og det altså sammenlignet med pandemiåret 2021.

Nå er håpet at halvledermangelen er over i løpet av året, men svært mange av bilmerkene sliter fortsatt med å dekke etterspørselen ‒ spesielt av nye elbiler.

Hvordan dette slår ut kan vi faktisk lese ut av nybilregistreringene her i Norge i 2022. For her er det et spesielt tilfelle ‒ Audi.

Det tyske premiummerket kom med sin andre rene elbil tilbake i 2021, og dette var en rimeligere og mindre søster av elbilen som kun heter e-tron. Så normalt skulle Q4 e-tron har utkonkurrert e-tron ganske så enkelt.

Men da regnskapet ble gjort opp i januar, viste det seg at det kun ble solgt noen få flere biler av den nye lillesøsteren i fjor. Mer eksakt ble det kun registrert 43 flere Q4 enn e-tron (som nå har byttet navn og heter Q8 e-tron), og det er ganske spesielt.

Grunnen er selvsagt at Audi ikke klarte å mette etterspørselen av Q4, mens de hadde et varelager av e-tron som de kunne ta av.

Stikkordet er altså ventetid, og dette må bilkjøperne også belage seg på i tiden framover når det kommer til nye elbiler.

Men noen merker er bedre stilt enn andre, og et av disse er Toyota.

De hadde februars nest mest registrerte nybil i form av bZ4X, og man skulle kanskje tro at en slik populær elbil har ganske lang venteliste. Men den gang ei.

– Når behovet for ny bil melder seg, kan det for noen være krevende å vente lang tid på levering, sier Piotr Pawlak, leder for Toyota i Norge.

‒ Vi har vært opptatt av å sikre biler til det norske markedet, og flere av våre populære modeller med ulike spesifikasjoner er tilgjengelige for kunder allerede i mars eller april.

Toyota Norge sier at de fleste modellene er klare for levering nærmest omgående, og det inkluderer i tillegg til bZ4X også C-HR, Land Cruiser, Yaris og Corolla.

En populær modell mangler i denne oversikten, så de som har planer om å kjøpe en ny Rav4 må belage seg på litt ventetid.

– Dette er null- og lavutslippsmodeller som har slått godt an i markedet. I februar var flere av modellene å finne på listen av landets mest populære modeller, sier Pawlak.

‒ De dekker ulike behov hos kundene, og har svært mange fornøyde bileiere i alle deler av landet. Ikke bare er det viktig for Toyota å ha ulike modeller som dekker kundenes ulike behov, vi er også glade for å kunne møte kunder som har behov for ny bil i løpet av kort tid, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter