Så hvordan maksimaliserer man interessen rundt en ny modell? Vel, man kan gjøre som Lamborghini; vise den fram som et konsept ‒ og deretter vente tre år før man kommer med en rekke kryptiske drypp.
Og så til slutt endelig avsløre detaljene, for da bør temperaturen rundt nybilen være på kokepunktet. Det er iallfall oppskriften de har fulgt med Huracán Sterrato, en så spesiell kombo av en bil at den både er en reinspikket sportsbil og en (nesten) ekte terrengbil.
-->
Etter å ha pirret folket med flere videoer av en kamokledd Lamborghini som råkjører på alt annet enn asfalten, kunne Lamborghini for rundt to uker siden bekrefte at dette var en Huracán Sterrato som skulle kombinere asfaltkjøring med sandkjøring. Altså en slags rallyutgave.
De kunne også bekrefte at den skal komme til neste år, men det var så langt de var villig til å strekke seg. Nå er det imidlertid slutt på hemmeligholdet, for bilen er endelig vist fram for publikum i USA.
‒ Tro mot våre verdier som et visjonært, dristig og ukonvensjonelt merke, med Sterrato pløyer vi ny mark innen kjøresensasjoner, sier Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann.
‒ Å presentere bilen på Art Basel i Miami gjenspeiler hvordan Sterrato, akkurat som et avantgarde-kunstverk, representerer en radikal og original tolkning av supersportsbilkonseptet, men når det gjelder ytelse, hører Sterrato til i verdens mest dynamiske og spennende kjøremiljøer.
Ytelser er altså en av de tingene som Lambo ikke har sagt noe om, men nå løfter de på sløret. Og for eventuelt de som skulle frykte noe annet ‒ dette er en ekte Lamborghini.
En Huracán Sterrato er utstyrt med en 5.2-liters V10-motor som yter 610 hk og har 560 Nm med dreiemoment ved 6500 r/min, og dette i kombinasjon med en 7-trinns dobbelclutch girkasse og elektronisk kontrollert firehjulsdrift med mekanisk selvlåsende differensial bak.
Den er altså designet for å tilby optimal ytelse på sand og grus og ikke bare på asfalten, men akselererer likevel fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder og har en topphastighet på 260 km/t.
Også en rallybil må kunne bremse, og Sterrato, som for øvrig betyr grusvei på italiensk, har fått karbon-keramiske skiver med 380 mm diameter foran og 356 mm diameter bak.
Foran disse har Lambo satt 19-tommers felger som er skodd med eksklusive Bridgestone-dekk, og her skiller dimensjonen seg fra de dekkene til asfaltversjonene av Huracán. Foran har de dimensjonen 235/40 og bak er det 285/40-dekk. Så langt fra noe spinkle greier, men heller ikke noe monsterdekk.
Litt smalere dekk er selvsagt viktig når man kjører på grus, og på et slikt underlag er det også større sjanse for at man punkterer. Lamborghini sier at dekkene inkluderer en punkteringsteknologi, så skjer det kan bilene kjøre i minst 80 kilometer i 80 km/t.
Italienerne sier at de skreddersydde Bridgestone-dekkene er designet for å matche DNA’et til Sterrato 100 prosent, og inkluderer et innovativt mønsterdesign og en banebrytende blanding som skal gi et perfekt grep både på grus og asfalt på samme tid som de beholder kjøreegenskapene og høyhastighetsytelsen.
Men det aller mest oppsiktsvekkende med denne sportsbilen av en Huracán er selvsagt den oppsiktsvekkende bakkeklaringen.
Målet til Lambo har vært å få denne til å se litt eventyrlysten ut, og det gjør den utvilsomt. Bakkeklaringen er nemlig økt med 44 mm sammenlignet med Huracán EVO, og dette åpner for en langt lengre fjæringsvei som er viktig på humpete underlag.
Sterrato har også fått en økt sporviddene, 30 mm mer foran og 34 mm bak.
I tillegg har den selvsagt fått diverse beskyttelsesdeler som skal beskytte bilen når de freser over terrenget i ville hastigheter, inkludert plater både foran, under og i hjulbuene.
Og selvsagt er det klassiske luftinntaket bak på plass, som kanskje er ekstra viktig for å fore motoren med ren luft når man kjører på støvete grusveier.
Slik som her:
‒ Sterrato er et vitnesbyrd om hvordan Lamborghini design-DNA fungerer perfekt selv med uventede proporsjoner, sier Mitja Borkert, Lamborghinis sjefdesigner.
‒ Sterratos design oversetter dens supersportsbilarv til en ny livsform, som gjenspeiler dens spesifikke intensjon om å levere en virkelig unik og morsom kjøreopplevelse.
At den (nesten) er en ekte rallybil viser også en av kjøremodusene, for i tillegg til Strada og Sport-kalibreringen byr også denne superhybriden på en Rally-modus.
‒ Med høyhastighets terrengkonseptet til Sterrato har vi på en unik måte kombinert kjøreopplevelsen til en ekte supersportsbil og moroa ved å kjøre en rallybil, sier Rouven Mohr, Lamborghini tekniske sjef.
‒ Lamborghini-biler leverer alltid følelser ‒ Sterrato leverer en ny grad av kjørespenning, slår han fast.
Det har han sikkert rett i, for bildene viser en ganske så spennende kombinasjon av en sportsbil og en terrengbil med det gjenkjennende Lambo-designet.
Les også: