Lamborghini hyller seg selv med en… båt!

Hvordan hyller et selskap som lager superbiler seg selv? Jo, med å lage seg en ny båt. Vel, det er kanskje ikke så rart som det høres som.


Ferruccio Lamborghini var alltid interessert i mekaniske
ting, og endte opp som flymekaniker før krigen brøt ut. Den interessen skulle
han raskt ta et skritt videre.

Etter 2. verdenskrig oppdaget nemlig den driftige
italieneren at det var et marked for jordbruksmaskiner, og ved hjelp av brukte deler
fra militære biler og sine egne mekaniske kunnskaper klarte han å sette sammen
sin første traktor som han solgte videre.

Og han var også selv solgt.

Han var bitt av bilbasillen, og gikk umiddelbart løs på en
liten bybil som han bygde om til en skikkelig racer som han til og med meldte på
datidens største rallyløp, Mille Miglia. Det løpet endte for øvrig i veggen på
en restaurant, så han var bedre å lage biler enn han var til å ratte dem.

Men entreprenøren var født, og på begynnelsen av 1960-tallet
så han at det var rom for nok en sportsbil i Italia.

Han ville utfordre gigantene Ferrari, og fant den perfekte
inspirasjonen da han besøkte en venn i Spania. Eduardo Miura avlet nemlig opp
okser, mer bestemt Miura-okser, og dermed var logoen på plass ‒ en rasende
okse. Så ja, Lambos gjennombrudds-modell Miura fikk navnet sitt etter de
oksene.

Lamborghini etablerte bilmerket i 1963, og det gikk ikke mange
år før han også ville ha sin egen båt. Han bestilte en spesialtilpasset båt av
Riva som blant annet var utstyrt med to motorer fra Lamborghini. Båten ble
levert gründeren i 1968, og gikk under navnet Riva Aquarama Lamborghini. Den innkasserte
flere rekorder, og er den dag i dag en legendarisk båt.

Og Lamborghini anno 2020 har ingen planer om å la den båten
seile sin egen sjø.

De viser nå fram en ny båt, denne gang i samarbeid med The
Italian Sea Group.

Båten, eller yachten om du vil, heter «Tecnomar for
Lamborghini 63», og hyller dermed stiftelsesåret til det potente bilmerke.

De som følger godt med vet at det Audi-eide merket har på gang en superbil kalt Sián FKP 37 som skal hylle den avdøde Volkswagen-sjefen Ferdinand Piëch, som i 1998 beordret Audi til å kjøpe Lamborghini. Bilen som er en slags hybrid blir tidenes sterkeste serieproduserte Lambo, og byr på 819 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på godt under tre sekunder.

Den bilen har også Lamborghinis spesialavdeling Centro Stile
vært med på å utvikle, og da de var ferdig med Sián fant de veien til The
Italian Sea Group.

Sammen har de altså utviklet en ny Lambo-båt full av
teknologi, lette materialer og en drøss med sinte hester, unnskyld, okser.

Tecnomar for Lamborghini 63 er selvsagt like stilfull som vi forventer at en Lambo-yacht er, og designet er helt klart inspirert av sportsbilene de lager. Sjekk dette:

Men det mest spennende er selvsagt hva slags krefter denne
har, og det er ikke rent lite.

Lambo har montert på to Man V12-2000 hk, og legger vi til at
den 63 fot lange speedbåten «kun» veier 24 tonn skjønner vi at den rører på
seg. Toppfarten er på 60 knop, og det betyr at det er mulig å suse over vannet
i over 111 km/t. Dette er den raskeste av hele Tecnomar-serien, men det skulle
vel bare mangle.

Prisen har vi ingen anelse om, men har du råd til en
Lamborghini på fire hjul har du sikkert råd til denne og.

Den er uansett klar for levering i begynnelsen av 2021, så
har du noen måneder på deg til å finne prislappen.

Vi andre nøyer oss med bildene, og bare det er et aldri så lite høydepunkt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter