Tre biler i én

ABT har klar versjoner av Audi A6 allround som gjør de fleste andre biler overflødige.


De fleste som skal kjøpe seg en ny bil har et viktig valg som
må tas.

Skal man kjøpe en litt mer sportslig «vanlig» personbil,
skal man gå for en mer høyreist SUV med terrengegenskaper eller trenger man en
stasjonsvogn med den plassen den tilbyr?

Dette valget er ikke enkelt, for uansett hva man gjør får
man ikke alle tingene med på kjøpet. Eller gjør man det?

Audi løser nesten denne floken, for de har en fleksibel
modell kalt A6 allroad. Denne byr på litt av alle de tre nevnte egenskapene, og
har vært en favoritt blant de som ikke helt klarer å bestemme seg.

Men de som gjerne også vil ha en mer sportslig bil har
muligens styrt unna også denne, for selv om toppmodellen byr på 340
hestekrefter er den ikke en skikkelig kruttpakke.

Men det fikser ABT.

Det tyske tuningselskapet har kastet seg over allrounderen, og montert inn noe som er kalt ABT Engine Control. Og dette er virkelig vitaminer for motoren som sitter i 55 TFSI.

Kreftene skyter opp til formidable 408 hk og 550 Nm, et dreiemoment
på 50 Nm mer enn den originale bilen.

Som vi vet byr Audi på flere versjoner, og en annen favoritt
er arbeidshesten 55 TDI. Denne leverer 349 hk og 700 Nm, men takket være ABT
Power spretter dette opp til 384 hk og 760 Nm.

Hakket under finner vi 50 TDI som byr på 286 hk og 620 Nm i
original drakt, men kledd med ABT-kraft leverer denne ut solide 330 hk og 670
Nm.

Dermed trenger man ikke å fundere så veldig mye over valget,
for dette er et kinderegg av en bil.

Har man en potent bil ønsker man muligens også en hvass lyd,
og ABT fikser også dette med en eksosanleggpakke kalt ABT Sound Control. Da bør
naboen også høre at du kommer.

En allround skiller seg selvsagt fra en vanlig A6, men ABT tar
dette hakket videre. De tilbyr spesiallagde felger på enten 20- eller 21 tommer,
enten i glanset eller matt svart som gjør bilen enda litt råere.

Det er også mulig å pimpe opp innsiden, og ABT byr blant
annet på en ny girdrakt, start-stopp-knapp og integrerte lys når du klyver inn
i bilen.

Såpass må det vel være for bilen som er tre biler?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter