HjemNyheterLamborghini Huracán rundet 20.000

Lamborghini Huracán rundet 20.000

Milepæl-bilen var en Huracán STO Grigio Acheso Matt som passende nok satte kurs for Monaco.

Nylig viste Lamborghini fram den sjette hovedmodellen i Huracán-familien, en versjon kalt Tecnica. Den følger i hjulsporene til noen svært så potente biler.

- Annonse -

Da Lamborghini presenterte Huracán tilbake i 2014, var det en sportsbil som skulle overta for Gallardo ‒ en sportsbil produsert fra 2003 til 2013. Den ble en ganske stor suksess, men ikke i nærheten så stor som Huracán skulle vise seg å bli.

Lamborghini solgte rundt 14.000 eksemplarer av Gallardo, mens Huracán allerede har rundet eksemplar nummer 20.000 ‒ og det var en bil som er solgt til en kunde i Monaco.

‒ Vi sa at vi skrev et nytt stort kapitel i Lamborghini-historien da vi viste fram Huracán, sier Automobili Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann.

‒ Huracán har levert en utvikling av design, teknologisk kunnskap, kjøreeventyr, merittrekorder og salgsrekorder siden lanseringen. Den ble designet som en bil for å gi supersportsfølelser over alt, fra daglig kjøring til spennende ytelse på bane. Hvert nytt eksemplar av Huracán har holdt seg tro mot denne Lamborghini-filosofien.

- Annonse -

Der det tok Gallardo 10 år for å nå 14.000, brukte Huracán kun 8 år på å nå 20.000. En av grunnen til dette er de mange nye versjonene som har dukket opp, totalt 12 gate- og 3 racingversjoner.

Siden 2014 har 71 prosent av kundene gått for coupé-versjonene og 29 prosent for de med firehjulsdrift. USA har ledet an med mer enn 32 prosent av alle Huracán-bilene levert dit, fulgt av Storbritannia og Kina.

Og alderen tynger ikke.

I 2021 bidro Huracán til en ny salgsrekord med 2.586 solgte eksemplarer, og det delvis takket være den nye Huracán STO-utgaven.

- Annonse -

Den og de andre viktigste utgavene skal du få stifte bekjentskap med under, for her forklarer Lamborghini selv de viktigste milepælene til Huracán.

2014: Den første coupé-versjonen: LP 610-4

Den første Huracán-coupé (LP 610-4) debuterte på bilutstillingen i Genève 2014 med firehjulsdrift, 610 hk, akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart på 325 km/t.

Innovasjoner inkluderte Lamborghini ANIMA kjøremodusvalg, innebygd gyroskop LPI-system, dobbel drivstoffinnsprøytning og komplette LED-lys ‒ en bransjeførste i supersportsegmentet.

Huracán LP 610-4 Spyder ble avduket på Frankfurt Motor Show i september 2015. 5.2-liters V10 er den samme som i coupé og utvikler 610 hk. 0-100 km/t tilbakelegges på 3,4 sekunder og toppfarten er 323 km/t.

2015: Huracán LP 580-2: En opplevelse med tohjulsdrift

Sammenlignet med LP 610-4 skiller den seg ved at den har en litt svakere motor og bakhjulsdrift. Den har samme den 5.2-liters V10 som 610-4, men med effekt redusert til 580 hk og dreiemoment på 533 Nm.

Takket være fraværet av firehjulsdrift har Lamborghinis ingeniører oppnådd en vektbesparelse på 33 kg sammenlignet med Huracán-coupé, og veier kun 1.389 kg. Toppfarten er 320 km/t.

En Spyder RWD-variant av Huracán LP 580-2 ble avduket på Los Angeles Motor Show i november 2016. Den 5.2-liters V10 er den samme som coupé og utvikler 580 hk. En Avio-modell i 250 eksemplarer kom i 2016, og feiret inspirasjonen for luftfart og luftfart i Huracán-styling.

2016: Huracán Performante-debuten og runderekorden på Nürburgring

Huracán Performante på 640 hk kom stormende i 2016. Med Lamborghinis patenterte ALA aktive aerodynamiske innovasjoner tok den Nordschleife Nürburgring runderekord for produksjonsbiler og vant priser over hele verden.

Hmmm, er denne Performante omkranset av norsk natur?

I 2018 tok Huracán Performante Spyder Huracán-utviklingen helt til topps. Den sublime kombinasjonen av uforlignelig teknologisk innovasjon, ytelse og takløs kjøring. I likhet med Performante coupé yter Spyder 640 hk ved 8.000 r/min, og gir 600 Nm dreiemoment ved 6.500 r/min, og akselererer fra 0-100 km/t på 3,1 sekunder og 0-200 km/t på 9,3 sekunder.

2019: Den nye Huracán EVO: Neste generasjons V10 supersportsbil

I 2019 debuterte Huracán EVO «evolution». Det særegne designet definerte den aerodynamiske overlegenheten og den forbedrede kjøredynamikken til denne nye modellen som arvet de 640 hk og de ekstraordinære egenskapene til Performante kombinert med bakhjulsstyring, dreiemomentvektor og LDVI med prediktiv logikk.

EVO Spyder tok i bruk neste generasjons dynamiske kontroll og aerodynamikk utviklet for coupé, med den 5.2-liters V10-motoren oppgradert for høyere effekt og med inntaksventiler i titan.

Jepp, dette er helt klart Lofoton!

I 2020 ble Huracán EVO Rear-Wheel Drive (RWD) presentert. Den leverte 610 hk ved 8.000 r/min og 560 Nm dreiemoment ved 6.500 r/min, og med liten vekt med bakhjulsdrift og dynamisk styring ga den maksimal kjøreglede. Huracán EVO RWD har en toppfart på 325 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder.

Samme år blir Automobili Lamborghini det første bilmerke som bruker Augmented Reality (AR) for den virtuelle lanseringen av en ny modell, Huracán EVO RWD Spyder. Ved å bruke Apples AR Quick Look, brakte selskapet sin nyeste V10 supersportsbil direkte til kunder og fans over hele verden.

2021: Huracán STO: Lamborghini Squadra Corse i hjertet

Huracán STO (Super Trofeo Omologata) lansert i 2021 leverte Lamborghinis motorsportopplevelse og kunnskap i en godkjent landeveisbil.

Den var inspirert av Huracán EVO Super Trofeo utviklet av Squadra Corse for Lamborghinis egen løpsserie, samt Huracán EVO GT3, tre ganger vinner av 24 Hours of Daytona og to ganger vinner av 12 Hours of Sebring.

Med sin 640 hk V10-motor som genererer 565 Nm ved 6.500 r/min, leverer den bakhjulsdrevne Huracán STO en spennende akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,0 sekunder, fra 0 til 200 km/t på 9,0 sekunder og en maks hastighet på 310 km/t.

2022: Huracán Tecnica: Designet og konstruert for det beste fra begge verdener

Den siste i Huracán-familien, avduket tidligere denne måneden, er Huracán Tecnica. Dette er neste generasjons bakhjulsdrevne V10, utviklet for førere som søker kjøreglede og perfekt livsstil på både vei og bane.

Tecnicas navn legemliggjør den avanserte utviklingen av Huracans tekniske dyktighet og er like mye en Huracán-innovasjon utenfor som innenfor panseret, med sitt nye utseende som framhever forbedret aerodynamikk for økt ytelse, stabilitet og brukervennlighet, spesielt på en bane.

Med motoren fra Huracán STO, med en økning på 30 hk i forhold til Huracán EVO bakhjulsdrift (RWD), leverer drivverket 565 Nm dreiemoment ved maksimalt 6.500 r/min og forbedret akselerasjon på 0-100 km/t til 3,2 sekunder.

Vi feirer at sportsbilen med de mange versjonene nå har rundet 20.000 med en aldri så liten bildeserie, og her finner du også et bilde av noe så unik som en Huracán politibil.

Kos deg med disse!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her