Lamborghini Huracán rundet 20.000

Milepæl-bilen var en Huracán STO Grigio Acheso Matt som passende nok satte kurs for Monaco.


Nylig viste Lamborghini fram den sjette hovedmodellen i Huracán-familien, en versjon kalt Tecnica. Den følger i hjulsporene til noen svært så potente biler.

Da Lamborghini presenterte Huracán tilbake i 2014, var det en sportsbil som skulle overta for Gallardo ‒ en sportsbil produsert fra 2003 til 2013. Den ble en ganske stor suksess, men ikke i nærheten så stor som Huracán skulle vise seg å bli.

-->
Lamborghini solgte rundt 14.000 eksemplarer av Gallardo, mens Huracán allerede har rundet eksemplar nummer 20.000 ‒ og det var en bil som er solgt til en kunde i Monaco.

‒ Vi sa at vi skrev et nytt stort kapitel i Lamborghini-historien da vi viste fram Huracán, sier Automobili Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann.

‒ Huracán har levert en utvikling av design, teknologisk kunnskap, kjøreeventyr, merittrekorder og salgsrekorder siden lanseringen. Den ble designet som en bil for å gi supersportsfølelser over alt, fra daglig kjøring til spennende ytelse på bane. Hvert nytt eksemplar av Huracán har holdt seg tro mot denne Lamborghini-filosofien.

Der det tok Gallardo 10 år for å nå 14.000, brukte Huracán kun 8 år på å nå 20.000. En av grunnen til dette er de mange nye versjonene som har dukket opp, totalt 12 gate- og 3 racingversjoner.

Siden 2014 har 71 prosent av kundene gått for coupé-versjonene og 29 prosent for de med firehjulsdrift. USA har ledet an med mer enn 32 prosent av alle Huracán-bilene levert dit, fulgt av Storbritannia og Kina.

Og alderen tynger ikke.

I 2021 bidro Huracán til en ny salgsrekord med 2.586 solgte eksemplarer, og det delvis takket være den nye Huracán STO-utgaven.

Den og de andre viktigste utgavene skal du få stifte bekjentskap med under, for her forklarer Lamborghini selv de viktigste milepælene til Huracán.

2014: Den første coupé-versjonen: LP 610-4

Den første Huracán-coupé (LP 610-4) debuterte på bilutstillingen i Genève 2014 med firehjulsdrift, 610 hk, akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart på 325 km/t.

Innovasjoner inkluderte Lamborghini ANIMA kjøremodusvalg, innebygd gyroskop LPI-system, dobbel drivstoffinnsprøytning og komplette LED-lys ‒ en bransjeførste i supersportsegmentet.

Huracán LP 610-4 Spyder ble avduket på Frankfurt Motor Show i september 2015. 5.2-liters V10 er den samme som i coupé og utvikler 610 hk. 0-100 km/t tilbakelegges på 3,4 sekunder og toppfarten er 323 km/t.

2015: Huracán LP 580-2: En opplevelse med tohjulsdrift

Sammenlignet med LP 610-4 skiller den seg ved at den har en litt svakere motor og bakhjulsdrift. Den har samme den 5.2-liters V10 som 610-4, men med effekt redusert til 580 hk og dreiemoment på 533 Nm.

Takket være fraværet av firehjulsdrift har Lamborghinis ingeniører oppnådd en vektbesparelse på 33 kg sammenlignet med Huracán-coupé, og veier kun 1.389 kg. Toppfarten er 320 km/t.

En Spyder RWD-variant av Huracán LP 580-2 ble avduket på Los Angeles Motor Show i november 2016. Den 5.2-liters V10 er den samme som coupé og utvikler 580 hk. En Avio-modell i 250 eksemplarer kom i 2016, og feiret inspirasjonen for luftfart og luftfart i Huracán-styling.

2016: Huracán Performante-debuten og runderekorden på Nürburgring

Huracán Performante på 640 hk kom stormende i 2016. Med Lamborghinis patenterte ALA aktive aerodynamiske innovasjoner tok den Nordschleife Nürburgring runderekord for produksjonsbiler og vant priser over hele verden.

I 2018 tok Huracán Performante Spyder Huracán-utviklingen helt til topps. Den sublime kombinasjonen av uforlignelig teknologisk innovasjon, ytelse og takløs kjøring. I likhet med Performante coupé yter Spyder 640 hk ved 8.000 r/min, og gir 600 Nm dreiemoment ved 6.500 r/min, og akselererer fra 0-100 km/t på 3,1 sekunder og 0-200 km/t på 9,3 sekunder.

2019: Den nye Huracán EVO: Neste generasjons V10 supersportsbil

I 2019 debuterte Huracán EVO «evolution». Det særegne designet definerte den aerodynamiske overlegenheten og den forbedrede kjøredynamikken til denne nye modellen som arvet de 640 hk og de ekstraordinære egenskapene til Performante kombinert med bakhjulsstyring, dreiemomentvektor og LDVI med prediktiv logikk.

EVO Spyder tok i bruk neste generasjons dynamiske kontroll og aerodynamikk utviklet for coupé, med den 5.2-liters V10-motoren oppgradert for høyere effekt og med inntaksventiler i titan.

I 2020 ble Huracán EVO Rear-Wheel Drive (RWD) presentert. Den leverte 610 hk ved 8.000 r/min og 560 Nm dreiemoment ved 6.500 r/min, og med liten vekt med bakhjulsdrift og dynamisk styring ga den maksimal kjøreglede. Huracán EVO RWD har en toppfart på 325 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder.

Samme år blir Automobili Lamborghini det første bilmerke som bruker Augmented Reality (AR) for den virtuelle lanseringen av en ny modell, Huracán EVO RWD Spyder. Ved å bruke Apples AR Quick Look, brakte selskapet sin nyeste V10 supersportsbil direkte til kunder og fans over hele verden.

2021: Huracán STO: Lamborghini Squadra Corse i hjertet

Huracán STO (Super Trofeo Omologata) lansert i 2021 leverte Lamborghinis motorsportopplevelse og kunnskap i en godkjent landeveisbil.

Den var inspirert av Huracán EVO Super Trofeo utviklet av Squadra Corse for Lamborghinis egen løpsserie, samt Huracán EVO GT3, tre ganger vinner av 24 Hours of Daytona og to ganger vinner av 12 Hours of Sebring.

Med sin 640 hk V10-motor som genererer 565 Nm ved 6.500 r/min, leverer den bakhjulsdrevne Huracán STO en spennende akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,0 sekunder, fra 0 til 200 km/t på 9,0 sekunder og en maks hastighet på 310 km/t.

2022: Huracán Tecnica: Designet og konstruert for det beste fra begge verdener

Den siste i Huracán-familien, avduket tidligere denne måneden, er Huracán Tecnica. Dette er neste generasjons bakhjulsdrevne V10, utviklet for førere som søker kjøreglede og perfekt livsstil på både vei og bane.

Tecnicas navn legemliggjør den avanserte utviklingen av Huracans tekniske dyktighet og er like mye en Huracán-innovasjon utenfor som innenfor panseret, med sitt nye utseende som framhever forbedret aerodynamikk for økt ytelse, stabilitet og brukervennlighet, spesielt på en bane.

Med motoren fra Huracán STO, med en økning på 30 hk i forhold til Huracán EVO bakhjulsdrift (RWD), leverer drivverket 565 Nm dreiemoment ved maksimalt 6.500 r/min og forbedret akselerasjon på 0-100 km/t til 3,2 sekunder.

Vi feirer at sportsbilen med de mange versjonene nå har rundet 20.000 med en aldri så liten bildeserie, og her finner du også et bilde av noe så unik som en Huracán politibil.

Kos deg med disse!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene