Mannen bak det italienske supermerket heter Ferruccio Lamborghini, og han var en stor tyrefekter-entusiast.
Lamborghini ble det også en god venn med etterkommeren til familien som sto for noen av de mest fryktede oksene på arenaen, nemlig spanske Edoardo Miura.
Ja, du drar kanskje kjensel på etternavnet? Da Lamborghini kom med den Marcello Gandini-designede og fantastiske Miura i 1965 bar den navnet til kameraten, og enda viktigere når vi nå er inne på Lambo-logoen ‒ navnet på en av okserasene som finner veien inn i tyrefekterarenaen.
Ja, den skremmende Miura-oksen, kjent for sin størrelse, smartness og temperament. Det sies at en matador aldri bør vende ryggen til en Miura…
Dette var da også den første i en rekke biler med okseinspirerte navn, og da var logoen for lengst på plass.
Før Lamborghini startet med superbiler produserte han blant annet traktorer, og logoen den gang var en pyramide-trekant med bokstavene F, L og C på innsiden. Det funket dårlig for en superbil, så i 1963 dukket det opp en rasende okse på et skjold. Ja, en tyrefekterokse klar for å angripe matadoren.
Den gang var oksen i svart og hvitt med en rød bakgrunn, men i 1972 ble logoen oppgardert med svart bakgrunn og en gullokse og deretter til en svart-hvit-versjon.
I 1998 kom logoen vi kjenner i dag, svart bakgrunn, mens rammen, skriften og selve oksen er i gull. 26 år senere blir nå denne oppdatert.
Restylingen kommer grunnet en ny strategi som skal løfte merkets visuelle uttrykk for bedre å reflektere de «modige», «uventede» og «autentiske» verdiene til oppdraget som Lamborghini-bilene har i dag ‒ «Driving Humans Beyond».
Oppdateringen er også et ledd i «Direzione Cor Tauri», en plan som skal ta Lambo enda mer mot bærekraft og avkarbonisering.
Den nye logoen har en bredere Lamborghini-skrifttype og mer minimale farger, og med svart og hvitt som de primære nyansene.
I tillegg har den ikoniske oksen i midten av logoen gjennomgått en stor transformasjon. For første gang vil den stå alene på selskapets digitale kontaktpunkter, atskilt fra det klassiske skjoldet for å gi oksen en enda mer synlig plass.
Logoen skal altså preppe Lamborghini for framtiden, som bør se lys ut. I 2023 satte nemlig oksemerket en ny rekord og brøt for aller første gang 10.000-grensen, og leverte ut 10.112 biler.
De er også i gang med framtiden, og viste i fjor fram en ny superbil kalt Revuelto, en hybrid arvtaker til Aventador med over 1.000 hestekrefter, og ikke minst et helelektrisk konsept kalt Lanzador som er en 2+2 GT.
Her vises de to nye bilene for første gang sammen under høstens Genève Motor Show, som ja, snodig nok tok plass i Qatar.
Les også: