En av de aller viktigste personene innen bilindustrien er udiskutabelt Ferdinand Porsche. Dette var mannen som presenterte sin første elbil i 1898 og en hybrid i 1901, og det er noe å tenke på nå som den elektrifiserte bølgen skyller over bilindustrien. Ferdinand Porsche var også mannen bak Volkswagen Boble, og selvsagt også Porsche ‒ merket som bærer hans navn.
til den legendariske personen, men da fornavnet. Ferdinand Piëch var sønnen til Louise Porsche, senere Piëch, og som var datter av Ferdinand Porsche. Piëch jobbet i Porsche på 60-tallet, og gikk deretter til Audi
og Volkswagen, og i 1993 ble han styreleder for Volkswagen-gruppen. Og, muligens inspirert av bestefaren, dundret Piëch av gårde
som VW-leder. Det inkluderte oppkjøp av merker som Bugatti, Bentley, MAN og Scania. I 1998, etter å ha sikret seg franske Bugatti, hadde Piëch
sett seg ut en italiensk okse. Han beordret Audi, en del av Volkswagen-gruppen, til å kjøpe
merket, og dermed begynte en helt ny tid for Lamborghini.
for var det en ting han var svært fornøyd med var det V12-motoren som
Lamborghini utviklet. En slik motor får også tidenes raskeste Lambo, Sián. Og, passende nok, snakker vi om en hybrid. I ren Ferdinand Porsche-stil har Lamborghini utviklet en ny løsning for Sián som inkluderer en e-motor med 34 hestekrefter, og denne er bygd inn i girkassen. For første gang er en mildhybrid koblet direkte mellom girkassen og hjulene, og begge blad Ferdinand ville nok nikket anerkjennende til den smarte løsningen. V12-motoreren byr på 785 hestekrefter ved 8.500 r/min, og
kombinert med e-motoren har altså Sián 819 hk.
altså Sián. Nå har Lamborghini bestemt seg for å kalle den Sián FKP 37, en hyllest til Ferdinand Karl Piëch som ble født i 1937. ‒ Professor dr. Piëch forsto umiddelbart potensialet i Lamborghini, og sørget for at den italienske supersportsbilen beholdt sin særegenhet og ingeniørmessige DNA da det ble implementert i Volkswagen-gruppen, sier styreleder Stefano Domenicali i Lamborghini. ‒ Sián FKP 37 gir en passende anerkjennelse av rollen som Piëch,
og Volkswagen-gruppen, spilte for å gjøre oss til det blomstrende merket vi er,
og ikke minst med tanke på Lamborghinis innovative rute inn i framtiden. Vi hedrer Piëch og Lamborghini med denne videoen av
hyperbilen Sián FKP 37. Les også:
- Her er tidenes raskeste Lamborghini
- Nå gjør Ferrari noe helt spesielt
- Bentley puster nytt liv i en 90-åring