Bilprodusentene har satt seg nye og ambisiøse mål om å bli bærekraftig, og det inkluderer selvsagt elbiler ‒ men også nye produksjons-metoder og ikke minst bruk av bærekraftige materialer.
Det snakkes ofte om livstidssyklusen som strekker seg fra vugge til grav, noe som betyr at produsentene måler absolutt alt utslipp rundt en bil.
-->
Og her er det ikke bare bilmerkene selv som må ta sin del av ansvaret, men også deleprodusentene.
Det er nemlig slik at en bilprodusent ikke lager alt rundt en bil selv, for disse har ofte en masse underleverandører som leverer både materialer, teknologi og selvsagt deler til bilene.
Et godt eksempel er dekk som jo alle bilene må ha, og på dette området er Goodyear en gigant.
Og helt riktig. Også det amerikanske selskapet har satt seg store bærekraftig mål, og de har dårlig tid.
‒ Vi satte oss et ambisiøst mål i 2020 om å lage et dekk av 100 prosent bærekraftige materialer innen 10 år, og våre forskere og ingeniører har tatt store skritt mot dette målet, sier Chris Helsel, en visepresident hos Goodyear.
‒ Dette er et spennende prosjekt som viser vår forpliktelse til å øke bruken av bærekraftige materialer i dekkene vi lager.
Det nye dekket de nå utvikler er oppe i 70 prosent når det kommer til bærekraftige materialer, og har 13 slike ingredienser i ni ulike dekkomponenter. Og den gode nyheten er at tester viser at et slikt dekk også har god ytelse.
Sot, ja, sot, er faktisk en ganske så viktig ingrediens i et dekk. Dette forsterker gummiblandingen og øker levetiden, og blir vanligvis produsert ved å brenne ulike typer petroleumsprodukter. Så nei, ikke særlig miljøsnilt.
Goodyear har utviklet en ny metode som består av tre ulike typer sot som er laget av metan, karbondioksid og plantebasert olje. Selskapet sier at tidlige beregninger viser at dette enten reduserer CO2-utslippene sammenlignet med dagens metoder for sotproduksjon eller bruk av biobaserte eller gjenvunnede kilder.
Soyaolje er en annen viktig innovasjon signert amerikanerne, for dette bidrar til å holde dekkets gummiblanding myk i varierende temperaturer. Soyaolje er en biobasert ressurs som reduserer Goodyears bruk av petroleumsbaserte produkter.
Mens nesten 100 prosent av soyaproteinene brukes i mat/dyrefôr, blir det en betydelig mengde olje til overs ‒ og denne kan brukes i industrielle prosesser.
Silika er en annen viktig ingrediens. Dette brukes ofte i dekk for å oppnå bedre grep og lavere drivstofforbruk.
Demodekket Goodyear utvikler inneholder en unik variasjon av silika produsert av risskall, som er et biprodukt av risproduksjon. Ved bruk av dette restavfallet har Goodyear produsert en silika som de selv mener er av høy kvalitet.
Polyester er en annen ting som brukes i dekk. Dette kan resirkuleres fra plastflasker og annet plastavfall ved å reversere polyesteren til sine basiskjemikalier. Slik omdannes det til teknisk polyester som kan brukes til cord-tråder.
Hvor langt unna et fullstendig bærekraftig dekk sier ikke Goodyear noe om, men med et ras av nye elbilmodeller og en stadig sterkere fokus på bærekraft har også de dårlig tid.
For også underleverandører må nå ta sin del av ansvaret nå som bilene skal bli enda mer bærekraftig.
Les også: