Lading: Nå blir det enklere betaling og prisoversikt

Blant andre NAF og Elbilforeningen har kjempet for enklere betaling på ladestasjonene, og kan innkassere en seier. For nå kommer regjeringen med nye krav til ladeoperatørene.


Man skulle kanskje tro at det bare er elbiler på veiene etter alle oppslagene om et elvilt elbilsalg, men fakta er at nybilene kun utgjør en liten del av den totale bilparken i Norge.

Så et nybilsalg hvor elbilene nesten utgjør 80 prosent slår ikke så mye inn på totalen, som i 2021 var en bilpark på 2,9 millioner biler, ifølge SSB.

Men nybilsalget sørger for tusenvis av nye elbiler på norske veier hver eneste måned, og totalt har vi rundet 600.000 elbiler med norske skilt. De helelektriske bilene utgjør altså rundt 20 prosent av den totale bilparken, og denne prosenten stiger for hver måned.

– Transportsektoren står for en tredel av norske utslipp, og for å nå klimamålene våre må disse utslippene reduseres kraftig, påpeker samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

‒ Det betyr at mye av biltransporten må over på strøm, både for personer og varer. Ladetilbudet langs veiene må derfor være godt utbygd og enkelt å bruke.

For nå er det ikke lenger kun de største entusiastene som kjøper og kjører en elbil, men også hvermansen. Det betyr også at man må legge enda mer til rette for å gjøre elbil-hverdagen enklest mulig.

Da gjelder det konkret å gjøre lade-opplevelsen best mulig, og det tar regjeringen nå tak i. De har nemlig annonsert en ny ladestrategi som skal løse et par utfordringer som blant andre NAF og Elbilforeningen har satt søkelyset på.

‒ Med ladestrategien tar regjeringen grep om hvordan vi skal utvikle ladetilbudet framover for å sikre et godt og enkelt ladetilbud, sier Nygård.

‒ Jeg er glad for at det bygges ut flere ladestasjoner for personbiler i takt med elbilsalget, men det er stadig utfordringer knyttet lite brukervennlighet. For tyngre biler er utbyggingen av offentlig tilgjengelige ladestasjoner ennå ikke kommet i gang. Disse problemene er vi nødt til å løse, legger han til.

Den nye ladestrategien tar tak i utfordringen rundt betalingen på ladestasjonene, som fram til nå har vært utfordrende med mange apper og forskjellige løsninger. Flere steder mangler det også en prisoversikt for hva ladingen faktisk koster.

‒ Hurtigladerne må være enkle å bruke for alle, og det må være forutsigbarhet knyttet til tilgjengelighet, pris og kø. I denne strategien lanserer regjeringen en rekke tiltak for å forbedre forbrukervennligheten, sier ministeren.

‒ Blant annet vil vi stille krav om kortbetaling eller kontaktløs betaler ved alle nye ladepunkter fra 2023, og krav om lett tilgjengelig prisopplysning for lading.

Regjeringen kommer med en Nasjonal ladestrategi som skal gjøre det enklere å lade elbiler, både personbiler og tyngre kjøretøy. (Foto: Kristoffer Rød-Lindberg, Samferdselsdepartementet)

Det er selvsagt gull i ørene til Elbilforeningen, som har spurt sine medlemmer om ladeopplevelsen. 90 prosent svarte at de mente at ladingen var komplisert med mange apper og operatører.

‒ Våre medlemmer har blitt hørt. Dette er en viktig seier og kravet om kontaktløs kortbetaling har stor betydning for at elbil skal bli for alle. Det må det være mulig å lade uten å opprette mange ulike kundeforhold, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Personbilsegmentet er altså godt på vei over til en utslippsfri lokal transport, men de større kjøretøyene henger etter. Ifølge Samferdselsdepartementet sto tunge kjøretøy for 2,9 millioner tonn utslipp av CO2 i 2021, noe som tilsvarer en tredjedel av utslippene til veitrafikken.

Departementet sier at om 50 prosent av tungbilene som kjører på norske veier hadde vært elektriske i 2021, hadde utslippene vært nesten halvannen millioner tonn mindre.

– Gjeldende mål er at 50 prosent av lastebilene skal være nullutslippskjøretøyer i 2030, sier samferdselsministeren. 

‒ Med ladestrategien skal vi få på plass en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøyer langs riksveinettet som viser hvor og når det er behov for etablering. Videre er det behov for å gi støtte til den første infrastrukturen.

Den, altså infrastrukturen, trenger mye strøm, og tilgangen til elektrisitet er at av områdene regjeringen fokuserer på.

‒ Når hele transportsektoren skal bli nullutslipp, må strømnettet vårt brukes mer effektivt. I ladestrategien ser vi på utfordringer knyttet til kraftnettet, og foreslår tiltak som blant annet skal bidra til mer effektiv saksbehandling i nettselskapene, sier Nygård.

En utfordring knyttet til etablering av ladestasjoner, og kanskje spesielt for de største kjøretøyene, er at de trenger mye areal.

‒ Spesielt i og rundt de store byene er arealer en knapp ressurs, og etablering av ladestasjoner kan lett komme i konflikt med andre hensyn, ønsker og samfunnsinteresser, påpeker Nygård.

‒ Det er kommunene som har ansvaret for å sette av tilstrekkelig arealer til ladeinfrastruktur. I strategien vil vi komme med tiltak knyttet til å gi veiledning og styringssignaler til kommunene.

Over hos Elbilforeningen er Bu veldig godt fornøyd med den nye ladestrategien til regjeringen, som i tillegg til enklere betalingen også inkluderer en bedre prisoversikt.

‒ Det bør være like enkelt å lade elbilen som å fylle bensin og diesel. Da må det være lett å betale og man må skjønne hva det koster. Med regjeringens etterlengtede ladestrategi, kan vi konstatere at vi er kommet mange skritt nærmere dette målet, sier Christina Bu, som i likhet med Jon-Ivar Nygård har all grunn til å smile:

Jon-Ivar Nygård og Christina Bu. (Foto: Jamieson Pothecar, Norsk Elbilforening)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter