Vanlige folk kjører både elbiler og ladehybrider. Begge delene blir dyrere når vi ringer inn 2023, og for ladehybridene venter enda mørkere skyer de neste årene.
Om du Googler «vanlige folks tur» fører et av de første treffene til Arbeiderpartiets egen nettside, og i teksten som følger under selve lenken kan vi lese følgende: «Nå må det bli vanlige folks tur.»
Hva som står på selve nettsiden som lenken fører til, vet vi ikke. For kanskje passende nok får vi opp denne meldingen som skriker mot oss med en ildrød bakgrunn: «Beklager! Denne siden finnes ikke.»
-->
Det virker som at regjeringen har avlyst vanlige folks tur, som de var opptatt av før valget. Eller kanskje mente de at det var deres tur til å betale enda mere avgifter?
Bilkjøperne må iallfall forvente seg dyrere biler til neste år, og det sørger et par ting for. Den ene er en ny vektavgift på 12,50 kroner for hvert kilo over 500 kilo, og denne blir rettet mot alle nybiler inkludert elbiler. En bil som veier 1.500 kilo må dermed betale vekttillegget for 1.000 kilo og får 12.500 kroner i en ny avgift. Og de færreste bilene veier så lite.
En annen som er spesialdesginet for elbiler er en ny moms skal treffe på beløpet over 500.000 kroner. En elbil som koster 600.000 kroner vil dermed få moms på 100.000 kroner, og 25 prosent av dette beløpet blir 25.000 kroner. Så en ny elbil til 600.000 kroner vil altså koste 625.000 kroner i 2023.
Men de gir seg ikke der.
I et annet punkt i budsjettavtalen mellom Ap, Sp og SV står det nemlig dette: «Stortinget ber regjeringen foreslå utfasing av vektfradraget for ladbare hybrider senest innen 2025».
Det er politikerspråk for mer avgifter.
‒ Dette betyr kort og godt at alle avgiftsfordelene til den ladbare hybriden kommer til å forsvinne i løpet av få år. Muligens fra 2024, senest fra 2025, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
En ladehybrid kan fungere som en elbil i hverdagen, og mange av de ladbare hybridene har så lang rekkevidde at det går måneder mellom hver gang de besøker bensinstasjonen.
Tidligere politikere skjønte at ladehybridene også hjelper til for å kutte de lokale utslippene, og ga dem en rabatt på engangsavgiften. Dette er altså den kjøpsavgiften du betaler til staten når bilen kjøpes ny.
For en ladehybrid som veier 1.600 kilo og har 60 kilometer elektrisk rekkevidde er rabatten på nesten 34.000 kroner i avgifter, ifølge NAF.
Men det er altså nye politikere og en ny tid, og Braadland mener forslaget fra regjeringen er tonedøvt ‒ men ikke overraskende:
‒ Avgiftsrabatten har vært gitt fordi bilen er tyngre enn andre biler, på grunn av batteriet. Og batteri er jo noe myndigheten vil ha mer av, sier han.
‒ Salgssuksessen til ladbare hybrider har imidlertid lenge vært en stein i skoen på alle politikere som vil ha opp salget av elektriske biler. Så langt i år er det solgt 13.000 nye ladbare hybrider, og er i dag den viktigste konkurrenten til elbilen.
Med inntoget av avgiftsfrie elbiler har myndighetene også gått glipp av inntekter som andre biler ellers ville ha generert, men nå kvesses knivene og den nye regjeringen er på hugget for å ta igjen det tapte.
‒ Endringene i avgiftene på den ladbare hybriden kommer i tillegg til ny vektavgift og moms på elbiler, og økte bompenger og økt omregistreringsavgift for elbil. Det er tydelig at perioden med lavere elbilavgifter er forbi, sier Braadland.
Fakta ladehybrider:
Ladbare hybrider får i dag en avgiftsrabatt på opptil 15 prosent av vektkomponenten i engangsavgiften.
For enkelte modeller kan det dreie seg om 30.000-40.000 kroner, avhengig av bilens vekt og elektriske rekkevidde.
Rabatten er avhengig av hvor lang elektrisk rekkevidde den ladbare hybriden har, med full uttelling på 100 kilometer elektrisk rekkevidde.
Hva Arbeiderpartiet sier om at vanlige folk nå må betale enda mer for bilene, vet vi ikke.
For dette er alt de har lyst til å si om det:
Les også: